.jpeg)
.jpeg)
.jpeg)
Definisjonsmakt i barnehagen – Du lager jo alltid bråk

Ny organisering, sterkere fellesskap – Slik skapte vi en bedre barnehagehverdag

Dagens dilemma - Når foreldrene ønsker spesialbehandling for sitt barn
Hverdagen i barnehagen byr på en rekke situasjoner hvor det ikke alltid finnes enkle svar.

Dagens dilemma - Når foreldrenes grenser utfordrer barnehagens praksis
Hverdagen i barnehagen byr på en rekke situasjoner hvor det ikke alltid finnes enkle svar.

Har du tatt kollegaen din i gode samspill den siste tida?

Utforskning og undring: – Nysgjerrighet gir grobunn for læring
Undring kan forstås som en følelse som blir vekket av noe vi blir overrasket eller forbauset over.

Barnehagelivets feiringer
Små og store feiringer skaper opplevelse av tilhørighet og engasjement i Nærsnes kystbarnehage.

Skogens ro
Daglig leder i Nærsnes kystbarnehage har vært med på en skogstur med småbarna hun aldri glemmer.

Smak, lek og lær med de minste
På Geitmyra tar vi alltid utgangspunkt i en råvare, sier Anna Werenskiold og holder opp en gulrot
.jpg)
Hvordan begynner man på skolen?
Det året du fyller seks skjer noe nytt og spennende! Noe du kanskje både gruer og gleder deg til.

Fornemmelser for jul - tanker om førjulstid i barnehagen

Prestasjon eller mestring i barnehagen?

Lekende inkludering

Barn får tillit til voksne som leker
.jpg)
Kaotisk vannlek på kjøkkenet
Kan barns lek «forstyrre» andre barn inn i leken (fra et voksenperspektiv)?

Vakt eller relasjoner
Hvordan skal man navigerer i spenningsfeltet mellom rutiner, relasjoner og arbeidsoppgaver?

Fire gode bøker om følelser

Rammeplan i hverdagen: Progresjon i rammeplan

To råd om implementering av ny rammeplan
Det er for defensivt å innta et standpunkt om at «Det er lite nytt i rammeplanen».

Evaluering av hvordan rammeplanen blir tatt i bruk

Hvordan øke engasjementet og deltagelse på foreldremøter?

Trygghet det viktigste i tilvenningen

Hva er dokumentasjon og når blir den pedagogisk?

Verdigrunnlaget og barnehagen vår

Fra noen timer til mange dager - foreldreaktiv tilvenning

Den voksne og rammeplanen

Hvordan få til gode foreldremøter i barnehagen?
Dersom foreldrene ikke opplever at møtene er deres, føles foreldremøtene fort uviktige.

Munch i Barnehagen

Forskning og undring sammen med barna

Samisk nasjonaldag til glede eller besvær?

Det er ikke nok å fargelegge flagget og spise reinkjøtt!

Digitalt kurs - Etikk i barnehagen

Hva vi snakker om når vi snakker opp assistentene

Tid for nye foreldre

Hvordan skape en solsikker utelekeplass?
Bruk forsommeren til å gå igjennom barnehagens rutiner for solbeskyttelse

Skulle ikke vi bare lekt og vært litt sammen, da?

Søt høst – takket være biene

Nytt verktøy! Aktive foreldremøter i barnehagen

Pedagogisk dokumentasjon har aldri vært viktigere!
Digitalt barneblikk på naturen

Lære språk og lære gjennom språk
Hvordan kan barnehagen støtte barn i å bruke språk i ulike aktiviteter?

Hvordan gi barna økt handlingsrom og flere muligheter?
.jpg)
Regnbuefamiliene: Familier kommer i mange former og varianter

Hverdagssamtalene – en viktig arena for barns læring

Barn som medmennesker og deltagere: innflytelse fra Barnekonvensjonen?

Klissete forming og livslang læring

Rammeplan i hverdagen: Barns medvirkning

Ønsker 1.klassinger med tro på seg selv

5-åringer fortjener bevisste voksne!
Verden gjennom kameralinsen

Overganger

Førskolelærer, form framtiden!

Rapport: Barnehagemat

Tilvenning i barnehagen
Foreldreutvalget for barnehager (FUB) har laget et prinsippnotat som vi har fått lov til å gjengi.

Slik lager vi julegaveverksted

– Trenger hjelp til å forstå og håndtere følelser

Kjærlighet er tålmodig

Små barns læring i et mangfold av språk

Lite dynamisk lederrolle i rammeplanen
Hvilke konsekvenser får den nye rammeplanen for barnehagens ledere?

Fant en arena for fortellingene mine

God norsk kommer ikke av seg selv

Rammeplan for barnehagen

Vil gjere foreldra meir trygge

Prøver ut ny tilvenningsmodell

Bevegelsesglede og motorisk kompetanse

Ja, vi elsker livsgleden i leken!

Dialogmøter som forebyggende tiltak mot mobbing i barnehagen
Hvordan kan dialogen mellom foreldre og ansatte virke forebyggende mot mobbing i barnehagen?

Sukkerfri barnehage?

Rammeplan: Ulv i fåreklær?

Når barn og foreldre opplever kriser og sorg i forbindelse med flukt og migrasjon

Rom for barns egne initiativ

Skal barnehagekunst kun behage?

Ordløse fellesskap

Mer enn blått og hvitt

Ikke så vanskelig som vi tror

Avvisning er essensielt
Barnehagen er det eneste stedet i verden der alle leker med alle.

Hvordan former uterommene oss?

Realfag starter med undring

Gode erfaringer med barnehagevandring

Ånnerudtoppens favoritter
Ånnerudtoppen barnehage sprer matglede blant store og små i barnehagen

Fra Eva til Albert - Om erfart kunnskap og begrepsdanning

Du må stå for noe, ellers faller du for alt!

Barn i flerspråklige familier

Er det mange måter å være norsk på?
Det kan se ut som barnehagen ikke makter å demonstrere at det er mange måter å være norsk på.

Barn av nyankomne flyktninger og asylsøkere
Begynner i barnehagen. Hvordan kan nyankomne barn få en god tilvenning i barnehagen?

Mat er toppen på Ånnerudtoppen

Hvor ble det av Fröbel?

Flerfamiliens julefeiring
Barnas sorg over foreldrenes brudd blir ikke mindre uansett hvor mange ganger de feirer Jul

Hva er lurt og hva er lov? - (artikkel 3)
På datamaskin eller nettbrett er det enkelt for barna å skape digitale kunstverk av egne bilder.

Å markere høytider i barnehagen

Ivareta dei yngste barna sin leik!

Hvordan fremme medvirkning i barnehagen?

Hva er lurt og hva er lov? - (artikkel 2)

Hva er lurt og hva er lov? - (artikkel 1)

Begynnende regneferdigheter
Hvordan kan man støtte de yngste barnas gryende forståelse for matematiske begreper?

Kompetanseheving i barnehagen – Se hva vi fikk til!

Setter pris på lengre tilvenning
Foreldrene er positive til forsøket med flere dager tilvenning i fire Lørenskog-barnehager.

Ny i barnehagen

Gul ertesuppe med gresk yoghurt, bacon og erter
En enkel ertesuppe, men husk bløtlegging av ertene over nattet

Det nevroaffektive perspektivet på lek
Nevroaffektiv betyr å koble hjernens modningsprosess sammen med følelser.

Sandkassa: Fra ørken til oase
Ingen barnehager tør å lage en lekeplass uten sandkasse. Lek i sand hører barndommen til.

Sandkassa: Idyll og maktmisbruk

Barnehage uten grenser

Trenger 5-åringene sin egen rammeplan?

Omsorg er mer enn omsorg

Sikkerhet ved Bålplassen
Når vi er på tur er det hyggelig med bål, enten det er for å koke mat eller bare for kosens skyld

Har barnehagen din en god matkultur?
Sett av et år til å etablere din barnehages matkultur, er rådet fra høgskolelektor Karen Lassen.

Slik snakker kaninen

Slik snakker katten

Lær deg dyrespråket

Foreldremedvirkning – hvis det passer
Hva innebærer foreldremedvirkning for barnehager og foreldre når uenigheten om innholdet er stor?

Likestillingspedagogikk er en utfordring

Bildebok eller app? Lesing eller speling?
Barnehagen må vere varsam med å svekke aktivitetar som krev aktivt språkleg barn-vaksen-samver.

Det viktige uterommet
Uterommer har en enda større betydning som pedagogisk arena enn vi har antatt

Barnehagen er grunnmuren i barns utdanning
Er innholdet i barnehagen endret at etter at barnehagen ble en del av utdanningsforløpet?

Samtalene i barnehagen

Hvordan lærer barn språk?

Matte i barnehagen
Interessen for matematiske aktiviteter variere veldig blant barna i barnehagen

Apper som digitale verktøy
Toontastic er en app hvor barna kan lage egne digitale fortellinger

Høytleserens pedagogiske renessanse

Jakten på den gode kvaliteten

La være å øve på tall og bokstaver
Høytlesing er kanskje den viktigste starten på leseprosessen.

Kunsten å fotografere
Når barn lærer å fotografere skjer det mange fantastiske ting

Matglade barn som smaker på alt og liker det meste

Digital kompetanse i barnehagen

Barnehagen kan stoppe omsorgssvikt

Digitale verktøy i barnehagens hverdagsliv

Pedagogisk arbeid med iPad

Utfordringer i foreldresamarbeidet
"Du må si til mamma at det ikke er lov til å ha med Pizza i matboksen"

Musikkaktiviteter i barnehagen

Musikk i barnehagen
I barnehagen har vi mulighet til å gi barn musikkopplevelser som de ikke får andre steder

Barn kan! Spirer

Små barn - stort arbeid

Setter pris på godt barnehagearbeid
Har barnehagen din gjennomført et godt prosjekt innenfor de estetiske fagområdene?

Barn kan! Eplekompott

Barn kan! Ertepålegg

Samtale som demokrati

Barn kan! Hjemmelaget kremost

På sporet av gamle dager
Hvordan var det å leve da oldemor eller tippoldefar var barn?
Hønsegård eller barnehage?
Advarer mot å bygge mega-barnehage med små og dårlige utearealer

Barn kan! Majones

Barn kan! - Lunsjmuffins
Muffins er populært, og dette er et godt alternativ til de vanlige kakemuffinsene med mye sukker

Barn kan! Råkostsalat

Barn kan! Rotgrønnsaker

Barn kan! Fiskeburger

Barn kan! Minestronesuppe

Barn kan! Gresskarsuppe med spisskummen og kokosmelk

Barn kan! Hjemmelaget pasta

Gi skolestarterne en god start
Involver barna i planene for hvordan dere skal få til en god overgang mellom barnehage og skole

Hva er kreativitet i barnehagen?
Masseproduksjon av halvfabrikater til jul og andre høytider har ingen ting med kreativitet å gjøre

Økologisk mat i barnehagen
Det er mange gode grunner til å vurdere overgang til økologisk mat i barnehagen.

Fra jord til bord
Hvor kommer potetene fra? Butikken, ja. Men før de kom dit? Og hva med melka, kjøttet og fisken?

15 viktige punkter om mat og måltider
Hvilke prinsipper bør barnehagene følge når det gjelder mat og måltider?

Har Fredrikstad kommune glemt førstespråkets betydning?
Midlene som er tilgjengelige for oss står ikke i samsvar med oppgavene vi er pålagt å utføre

Rognebær i en kopp
I møtet mellom en toåring, en liten plastkopp og en håndfull rognebær, kan Rammeplanen realiseres

Miljølære for barnehagefolk- del 3
«Miljølære for barnehagefolk» er en serie artikler om miljøspørsmål for deg som jobber i barnehagen.
Jente og gutt – likeverdige muligheter?

Pedagoger har for lite kunnskap om naturen
Barn i naturbarnehager har ikke opparbeidet bedre naturforståelse enn andre barn

Dagens foreldre bruker mer tid på barna

Landsdekkende undervisningsopplegg om likestilling
Barnehager over hele landet skal få tilbud om kurs i praktisk likestillings- og likeverdsarbeid.
Lærte mye av likestillingsprosjekt
Utsikten barnehage ville finne ut om de gir like muligheter for jenter og gutter

App’er som pedagogiske hjelpemiddel-del 2
Denne gangen tar vi for oss apper som kan bidra til språkutviklingen og ordforrådet

Anbefalt app
Spennende og fargerike vrimletegninger ført i pennen av Kari Grosmann

Svar til “Sats på de estetiske fagene”
Å satse på de estetiske fagene er nødvendig for å møte barnas måter å være og lære på

Sats på de estetiske fagområdene!

Kartlegg - eller ta konsekvensene!
I denne artikkelen diskuterer forfatteren temaet kartlegging i barnehagen.

Barnehagens matpolitikk
Kvitt dere med "Grandiosakulturen" og skaff barnehagen en matkultur

En likestilt barnehage
I en likestilt barnehage vil alle barn bli møtt på en likeverdig og respektfull måte

Samarbeid hjem -barnehage

Likestilling 2014

Dramatisk møte med kjønn og likestilling
Arbeid med drama kan danne broer mellom barn og voksne og barn imellom

Et innspill til barnehagenes solidaritetsforståelse

Barns verdighet står på spill

Kast alle papirene
Denne artikkelen handler om språkkartlegging av minoritetsspråklige barn.

Hvem får snakke hvor?

Plutselig ”oææh!” over alt!

Bærekraftig utvikling et verdiperspektiv også i forming?

Følelesesskolen: Hvordan kan vi inspirere og involvere foreldre?
Har du prøvd å skape interessante og trivelige foreldremøter med en avslappet atmosfære?

Foreldre som stiller spørsmål ved ting

Har førskolelærerutdanningen et tydelig danningsperspektiv?

Ut på tur, aldri sur

Hvorfor kunst i barnehagen?

Foregangsbarnehage på trafikkoppdragelse
Momarka barnehage i Levanger er en foregangsbarnehage når det gjelder trafikkopplæring.

Fem barnehagefolk om - ”Mobiltelefonforbud?”
Bør det innføres mobiltelefonforbud når barn hentes og bringes til barnehagen?

Økologisk mat i barnehagen

Endring i Rammeplan for barnehagen

Klimasmarte tips til barnehagen
En sjekkliste til klimasmarte tiltak du kan gjennomføre i din barnehage

Barnehagens matpolitikk
Har din barnehage et bevisst forhold til måltidet og hva som serveres?

Sukkerfrie barnehager

Like mange, flere eller færre – grunnlaget for talloppfatning

Udanningsforbundet med debatthefte om kartlegging
Utdanningsforbundet oppfordrer til lokal debatt om kartlegging i barnehagen

Snakk om bildet 6 - Dukkekroken

Snakk om bildet 5 - Gryende konflikt?

Spennende å lage språkesker selv
I mange barnehager blir det brukt språkesker i det tilrettelagte arbeidet med språkstimulering

Begynnende regneferdigheter
Hvordan kan man støtte de yngste barnas gryende forståelse for matematiske begreper?

Matematikkdidaktikk på småbarnsavdelingen

Barns medvirkning forutsetter gode relasjoner
Maurtua barnehage - om hvordan barns rett til medvirkning påvirker arbeidet i barnehagen

Barns rettigheter: øvelse 2
Dette er en praktisk øvelse til arbeidet med menneskerettigheter i barnehagen

Barns rettigheter: øvelse 1
Dette er en praktisk øvelse til arbeidet med menneskerettigheter i barnehagen

Barns rettigheter

Godt læringsmiljø for de yngste

Kvalitet, medvirkning og etikk
Om forholdet mellom barns medvirkning, voksenrollen og kvalitetsdebatten.

Om å spise opp maten sin

Når barna staker ut kursen
En beskrivelse av et prosjekt som ble styrt av barnas initiativ

Feilslått likhetstankegang i barnehager
Det er mangel på kunnskap og kompetane om integrering blant de som jobber i barnehage

Samlingsstunden sett fra et nytt perspektiv

Er det jentene som skal endres?

Språktesting av treåringer avskaffes i Danmark!

Kristendommen beskrevet ut fra Religionens sju dimensjoner

Innføring i Islam for barn

Myter og fakta om menn i barnehager
Er mannen i barnehagen vaktmester, fotballspiller og klatrestativ?

Utviklingssamtale med foreldrene - kommunikasjon på ulike plan
Vær bevisst på den makten som ligger i språket når du skal ha samtaler med foreldrene.

Uterommet og språkutvikling

Lite fokus på likestilling i barnehager
Er det fordi likestilling er et vanskelig tema at det jobbes så lite med dette i barnehagen?

Barneboka og språket

Toddlerlydleker – et tverrfaglig prosjekt

Det digitale bildet som støtte for språket
All utvikling og læring skjer i samspill og kommunikasjon med omgivelsene

Familien og våre røtter

Skap et eget økosystem
I et helhetlig økosystem kan man se fotosyntesen, vannets kretsløp og mye mer

Nokre ting om filosofi i barnehagen
Forfatteren stiller (og besvarer) noen grunnleggende spørsmål rundt filosofi i barnehagen.

Om kunst- og kulturformidling i barnehagen

Oppdragelse, pedagogisk dokumentasjon, lek og demokrati

Det pedagogiske innholdet i natur- og friluftsbarnehager

Hva skjer med læringsinnholdet?
Om hvordan førskolelærere og barn kommuniserer om et naturvitenskaplig fenomen.

Praksisfortellinger
Hvordan kan man bruke praksisfortellinger til å lære om og utvikle arbeidet i barnehagen?

Kartlegging av barn i barnehagen
Førskolelærerstudent Kathrine M. Fagereng skriver om kartlegging av barn i barnehagen.

Kaoslek på ukeplanen?
Førskolelærer og barnevernspedagog Erik Baltzersen trekker inn egen praksis i denne oppgaven.

Tilvenning til barnehagens verden
Hvordan bli barnehagens innhold presentert for barnet i tilvenningsperioden?

Mig. Mus.- Et magisk rom for meningsfull samhandling

Hvor mange tenner har en kråke?

Hvorfor skal vi lese for barn i barnehagen?
Barnehagen skal bidra til at barn får et positivt forhold til tekst og bilde

Foreldremøterefleksjoner
Mitt første bekjentskap med tema foreldremøter var på den kommunale Barnevernskolen i Oslo i 1968

Fem om foreldresamarbeid
Hva mener vi egentlig er det viktigste når det gjelder samarbeidet mellom barnehagen og hjemmet?

Hva bør barnet spise i barnehagen?
Det er vanskelig å gi et enkelt svar på hva alle barn bør spise i barnehagen

Når foreldrene er fulle
Hva gjør du når en av foreldrene møter opp i barnehagen og er full?

Masteroppgave: Om etikk

Data i barnehagen . en masteroppgave

Foreldresamarbeid utenfor normen

Samarbeid eller innblanding?
”Skulle ønske jeg visste om det er greit å være igjen litt når jeg følger sønnen min i barnehagen!

Når foreldre er kritiske på foreldremøter

Er brukerundersøkelser riktig verktøy?

Foreldrerollen sett fra innsiden
En fortelling fra en far som har fått innsikt i hvordan det kan være å arbeide i barnehagen

Barnehagen og den kompetente familien
Stella Nova er en svensk barnehage som møter familien på hjemmebane

I samarbeid og forståelse for barnas beste

Det digitale bildet som støtte til språkutviklingen

Pedagogisk kvalitet i barnehagen

Barns medvirkning – et spørsmål om identitet
Hvordan arbeider dere med medvirkning når barn har forskjellig språk og kulturbakgrunn?

Hvordan barn lærer gjennom å observere andre
Barns læring skjer på mange forskjellige måter avhengig av hva de lærer og i hvilken sammenheng

Lær om barns samspill ved bruk av video
Med video som redskap får vi muligheter til å studere hverdagen helt uredigert.

Hvordan introdusere matematikk i små barns verden i barnehagen?
Lek og lær matematiske begreper på en naturlig måte i barnehagen

Strategier for å verne om og utvikle leken
Peterson barnehage i Moss har utviklet noen strategier for å berike og ivareta leken i barnehagen
Mindre kjefting gir barn et bedre liv
Lille Petter Edderkopp - en gang til!
Hva legger en førskolelærer vekt på når hun eller han anvender drama med barn?

Den viktige overgangen
Eksempel på kommunale planer for samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole
Dokumentasjon er et tvilsomt begrep
Barns bidrag til kvalitet i barnehagen

Barns medvirkning utfordrer

Barns medvirkning - En pedagogisk praksis
.jpeg)
Hvorfor skal vi høre på barns meninger?
Når får unger egne meninger? Hvilken kompetanse kreves av voksne lyttere?
Filosofiske samtaler i barnehagen!
Filosof Øyvind Olsholt snakker om de store spørsmål, stilt av de små menneskene.

Musikk og små barn
Les dette essayet og bli inspirert til musikalske sprell i barnehagen!
Filosofi for barn
Å fange læringen
Pedagogisk dokumentasjon er mer enn å henge opp bilder på veggene
Hva er pedagogisk dokumentasjon?
Andre har pult!

Stress smitter
Barn, døden og sorg

Våre saltvannsfisker

Å jobbe med verdigrunnlag i barnehagen
Forutsetninger for å lykkes med tilpasset opplæring i barnehagen – del 4 av 4

Noen momenter om foreldresamarbeid i rammeplan for barnehagen

Vi trenger ikke tid til refleksjon – vi trenger mot!
Refleksjon er kanskje pedagogens viktigste verktøy, men mange sier de mangler tid til refleksjon.

Den første foreldresamtalen
