Barnehageforum - Hva er dokumentasjon og når blir den pedagogisk?

Begrepet dokumentasjon viser til noe som har skjedd, noe som er avsluttet. Dokumentasjon er dermed fortidsrettet og «historisk», retrospektiv og statisk.

ANNONSE
Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Observasjonsskjema - Aktivitetsskjema og bearbeiding av aktivitetsskjema

Dette skjemaet er et godt verktøy for å kartlegge de ulike aktivitetene på avdelingen.

Les mer >>

Å fange læringen

Pedagogisk dokumentasjon er mer enn å henge opp bilder på veggene

Les mer >>

Å se sammen med barn

Å sette ord på det vi gjør er ikke bare en måte å fortelle andre hva vi har gjort. Det er også en måte å klargjøre egne tanker, og det hjelper oss å forstå.

Les mer >>

Observasjonsskjema – de voksnes måte å forholde seg til barna på

Hvordan forholder voksne og barn seg til hverandre? I to ulike barnehager kan dette være nokså forskjellig. På hvilken måte er voksne aktive sammen med barna, og hvordan snakker de til barn?

Les mer >>

Observasjon - sosiogram og sosiomatrise

Denne metoden blir brukt til å kartlegge hvem hvert barn foretrekker av de andre barna.

Les mer >>

Alle med i Eigersund

ALLE MED er et nytt observasjonmateriell som er utviklet i et samarbeid med fagfolk i Eigersund kommune

Les mer >>

Hva er pedagogisk dokumentasjon?

Kari Pape skriver her avklarende om pedagogisk dokumentasjon i barnehagen. Dette er et godt grunnlagsdokument for en diskusjon i barnehagen.

Les mer >>

Observasjon – løpende protokoll

Dette er kanskje den metoden som er mest benyttet i barnehagen, men den er ikke enkel i bruk.

Les mer >>

Vurdering i hverdagen

For å unngå for mye synsing, er det viktig med gode vurderingsrutiner. Vurdering baseres på innsamlede data. Men spørsmålet er hvilke data og hvordan vi skal skaffe dem.

Les mer >>