Hva er egentlig dokumentasjon og hva skal den brukes til? Hva kan vi dokumentere, hva skal vi dokumentere, hva skal vi ikke dokumentere? Hvorfor skal vi dokumentere arbeidet?
Nytt verktøy: Pedagogisk dokumentasjon
Om å skape kultur for bruk av pedagogisk dokumentasjon
Artikkel serie om pedagogisk dokumentasjon: DEL 4 – Sammenfattende refleksjoner
Om å skape kultur for bruk av pedagogisk dokumentasjon
Artikkelserie om pedagogisk dokumentasjon: DEL 1 - Kort teoretisk innføring
Å se sammen med barn
Pedagogisk dokumentasjon – Kommunikasjon, språk og tekst
Å fange læringen
Pedagogisk dokumentasjon er mer enn å henge opp bilder på veggene
Hva er pedagogisk dokumentasjon?
Observasjonsskjema - lekekategorier
Har du oversikt over hvem som leker med hvem og hva de leker? Er det noen som kun leker alene?
Observasjonsskjema - Aktivitetsskjema og bearbeiding av aktivitetsskjema
Dette skjemaet er et godt verktøy for å kartlegge de ulike aktivitetene på avdelingen.
Observasjon som nyansatt - daglige inntrykk
Observasjonsskjema - ressursanalyse
Bruk ressursanalyse til å få en bedre oversikt over det enkelte barns ressurser.
Observasjon - Statusskjema
Kartlegging av barnehagens som organisasjon
Vurderingsområder
Å strukturere vurderingsarbeidet er viktig. Hva skal vurderes, når og av hvem?
Alle med i Eigersund
Vurdering i hverdagen
Observasjon og kjefteprosjektet
Observasjon - sosiogram og sosiomatrise
Denne metoden blir brukt til å kartlegge hvem hvert barn foretrekker av de andre barna.
Observasjonsmetoder - Kontaktbarometer og barnebarometer
Observasjonsskjema – barns samarbeid under frilek
Observasjon – løpende protokoll
Dette er kanskje den metoden som er mest benyttet i barnehagen, men den er ikke enkel i bruk.
Observasjonsmetoder - barns sosiale ferdigheter
Skjemaet kan gi en god indikasjon på hvordan barnet fungerer i barnegruppen