
Flere artikler innen Pedagogisk dokumentasjon
Hva er dokumentasjon og når blir den pedagogisk?
Begrepet dokumentasjon viser til noe som har skjedd, noe som er avsluttet. Dokumentasjon er dermed fortidsrettet og «historisk», retrospektiv og statisk.
Les mer >>Å fange læringen
Pedagogisk dokumentasjon er mer enn å henge opp bilder på veggene
Les mer >>Observasjonsskjema – barns bråk og krangling under frilek
Den beste måten å evaluere barnas atferd på er å foreta strukturerte observasjoner og å snakke med barna.
Les mer >>Observasjonsskjema - Aktivitetsskjema og bearbeiding av aktivitetsskjema
Dette skjemaet er et godt verktøy for å kartlegge de ulike aktivitetene på avdelingen.
Les mer >>Vurderingsområder
Å strukturere vurderingsarbeidet er viktig. Hva skal vurderes, når og av hvem?
Les mer >>Observasjon og kjefteprosjektet
Her får vi et innblikk i hvordan Erik Sigsgaard arbeidet med forskningen omkring voksen barn relasjoner
Les mer >>Observasjonsmetoder - Kontaktbarometer og barnebarometer
Målet med denne metoden er at en skal kartlegge hvilken type kontakt (+ positiv, -negativ eller 0 kontakt) personalet har med det enkelte barn i løpet av f.eks. en uke.
Les mer >>Pedagogisk dokumentasjon – Kommunikasjon, språk og tekst
Pedagogisk dokumentasjon - start med hva de voksne gjør! I rammeplanen er det klare krav. Begynn med disse.
Les mer >>Observasjonsskjema – barns samarbeid under frilek
Den beste måten å evaluere barnas atferd på er å foreta strukturerte observasjoner og å snakke med barna.
Les mer >>