Barnehageforum - Observasjon – løpende protokoll

Dette er kanskje den metoden som er mest benyttet i barnehagen, men den er ikke enkel i bruk.

ANNONSE
Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Kartlegging av barnehagens som organisasjon

Kartlegging av barnehagen danner grunnlaget for utviklingsarbeidet. Sigurd Aukland har utviklet et godt verktøy for dette.

Les mer >>

Pedagogisk dokumentasjon – Kommunikasjon, språk og tekst

Pedagogisk dokumentasjon - start med hva de voksne gjør! I rammeplanen er det klare krav. Begynn med disse.

Les mer >>

Nytt verktøy: Pedagogisk dokumentasjon

Refleksjon og kritisk tenking rundt egen praksis

Les mer >>

Observasjonsmetoder - Kontaktbarometer og barnebarometer

Målet med denne metoden er at en skal kartlegge hvilken type kontakt (+ positiv, -negativ eller 0 kontakt) personalet har med det enkelte barn i løpet av f.eks. en uke.

Les mer >>

Vurdering i hverdagen

For å unngå for mye synsing, er det viktig med gode vurderingsrutiner. Vurdering baseres på innsamlede data. Men spørsmålet er hvilke data og hvordan vi skal skaffe dem.

Les mer >>

Observasjonsskjema – de voksnes måte å forholde seg til barna på

Hvordan forholder voksne og barn seg til hverandre? I to ulike barnehager kan dette være nokså forskjellig. På hvilken måte er voksne aktive sammen med barna, og hvordan snakker de til barn?

Les mer >>

Observasjonsskjema - ressursanalyse

Bruk ressursanalyse til å få en bedre oversikt over det enkelte barns ressurser.

Les mer >>

Hva er pedagogisk dokumentasjon?

Kari Pape skriver her avklarende om pedagogisk dokumentasjon i barnehagen. Dette er et godt grunnlagsdokument for en diskusjon i barnehagen.

Les mer >>

Pedagogisk dokumentasjon har aldri vært viktigere!

Pedagogisk dokumentasjon er et arbeidsverktøy som kan bidra til at barn får en bedre hverdag i barnehagen.

Les mer >>