Flere artikler innen Pedagogisk dokumentasjon
Pedagogisk dokumentasjon har aldri vært viktigere!
Pedagogisk dokumentasjon er et arbeidsverktøy som kan bidra til at barn får en bedre hverdag i barnehagen.
Les mer >>Vurderingsområder
Å strukturere vurderingsarbeidet er viktig. Hva skal vurderes, når og av hvem?
Les mer >>Om å skape kultur for bruk av pedagogisk dokumentasjon
Artikkelserie om pedagogisk dokumentasjon: DEL 1 - Kort teoretisk innføring
Les mer >>Hva er dokumentasjon og når blir den pedagogisk?
Begrepet dokumentasjon viser til noe som har skjedd, noe som er avsluttet. Dokumentasjon er dermed fortidsrettet og «historisk», retrospektiv og statisk.
Les mer >>Observasjonsskjema – barns samarbeid under frilek
Den beste måten å evaluere barnas atferd på er å foreta strukturerte observasjoner og å snakke med barna.
Les mer >>Observasjon – løpende protokoll
Dette er kanskje den metoden som er mest benyttet i barnehagen, men den er ikke enkel i bruk.
Les mer >>Vurdering i hverdagen
For å unngå for mye synsing, er det viktig med gode vurderingsrutiner. Vurdering baseres på innsamlede data. Men spørsmålet er hvilke data og hvordan vi skal skaffe dem.
Les mer >>Observasjonsmetoder - Kontaktbarometer og barnebarometer
Målet med denne metoden er at en skal kartlegge hvilken type kontakt (+ positiv, -negativ eller 0 kontakt) personalet har med det enkelte barn i løpet av f.eks. en uke.
Les mer >>Å se sammen med barn
Å sette ord på det vi gjør er ikke bare en måte å fortelle andre hva vi har gjort. Det er også en måte å klargjøre egne tanker, og det hjelper oss å forstå.
Les mer >>




