Barnehageforum - Observasjon - sosiogram og sosiomatrise

Denne metoden blir brukt til å kartlegge hvem hvert barn foretrekker av de andre barna.

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Leken, barna og du

LEKEN, BARNA OG DU

Gjør leken til en kraft i personalets praksis – med foredrag, refleksjonsoppgaver og praktiske verktøy.

Se mer »

Observasjonsmetoder - barns sosiale ferdigheter

Skjemaet kan gi en god indikasjon på hvordan barnet fungerer i barnegruppen

Les mer >>

Observasjonsskjema – de voksnes måte å forholde seg til barna på

Hvordan forholder voksne og barn seg til hverandre? I to ulike barnehager kan dette være nokså forskjellig. På hvilken måte er voksne aktive sammen med barna, og hvordan snakker de til barn?

Les mer >>

Observasjonsskjema - lekekategorier

Har du oversikt over hvem som leker med hvem og hva de leker? Er det noen som kun leker alene?

Les mer >>

Observasjonsskjema – barns samarbeid under frilek

Den beste måten å evaluere barnas atferd på er å foreta strukturerte observasjoner og å snakke med barna.

Les mer >>

Å fange læringen

Pedagogisk dokumentasjon er mer enn å henge opp bilder på veggene

Les mer >>

Observasjonsmetoder - Kontaktbarometer og barnebarometer

Målet med denne metoden er at en skal kartlegge hvilken type kontakt (+ positiv, -negativ eller 0 kontakt) personalet har med det enkelte barn i løpet av f.eks. en uke.

Les mer >>

Alle med i Eigersund

ALLE MED er et nytt observasjonmateriell som er utviklet i et samarbeid med fagfolk i Eigersund kommune

Les mer >>

Pedagogisk dokumentasjon har aldri vært viktigere!

Pedagogisk dokumentasjon er et arbeidsverktøy som kan bidra til at barn får en bedre hverdag i barnehagen.

Les mer >>

Observasjonsskjema – barns bråk og krangling under frilek

Den beste måten å evaluere barnas atferd på er å foreta strukturerte observasjoner og å snakke med barna.

Les mer >>