Seks gode råd til hvordan snakke med barn om skremmende nyheter
Seks gode råd til hvordan snakke med barn om skremmende nyheter
Snakke sammen - Bedre rustet til å ta de vanskelige samtalene
«Tenknikker» for gode samtaler
Snakk med barna om døden
Hvordan håndtere barn som slår?
Det finnes ikke en ferdig oppskrift på hvordan man gir barn andre handlingsmuligheter enn å slå.
ABC ved sosiale uhell
Barns selvfølelse – og voksnes lederskap
Hvorfor oppstår det så mange konflikter mellom barn og voksne, og barn imellom?
Hvordan er samspillsmønsteret i din barnehage?
Går skyene på batteri?
Ta barnas tull og tøys på alvor
Regelrydding - Når det går av seg selv
Rutiner kan være bra – men ikke alltid. Når rutiner gror fast er det på tide å stille spørsmål.
Språkløyper som viser vei
Det du treng no
Barnehagen kan bryte de negative mønstrene
Trygge barn – trygge voksne – et lederansvar
Bok: Vennskap
Meningsfulle samtaler
Ta gråten på alvor
Gråten er en del av barnehagehverdagen. Men hva forteller gråten oss? Og hvordan takler vi den?
Slik ivaretar du sinte barn
Selv om sinne er en naturlig følelse, kan sinnet ta overhånd og bli et problem for noen barn.
Tull og tøys har en verdi
Små barn fascineres av tull og tøys. Hva kan vi lære av det? spør Ninni Sandvik.
Samarbeidsavtale og forventninger
Sov så godt…
HA MEDFØLELSE MED DEG SELV
Guide: Slik møter du gråten
Mangler vi et språk for å snakke om gråt?
Hva er omsorg i praksis?
Hvordan lærer man barn å si unnskyld – og å mene det?
Hvordan kan vi som voksne lære barn å ta ansvar for sine handlinger og si unnskyld?
«Si unnskyld til Anna!»
Tre tips til deg som vil lære barn å ta ansvar og be om unnskyldning
Konflikter mellom barn
– Språkaktiviteter må fenge guttene også
Prøver ut ny tilvenningsmodell
Tilvenningsperioden i barnehagen
Samtale som veiledning i livet
Ja, vi elsker livsgleden i leken!
Venn, lekekamerat, bestekompis – eller en trussel?
Gode relasjoner starter med de voksne
Barn som biter barn
Diskriminering av og gjennom kropp
Referat fra et møte
Fire barn ble invitert til et møte om å være ny i barnehagen.
Gode barnehagelærere skaper gode relasjoner
Hvordan kan mobbing forstås?
Den voksne har 100 prosent ansvar for relasjonen med barn
Handlingsplan økte bevisstheten rundt mobbing
Følelser i barnehagepraksis
Venting i garderoben
Tidlig innsats – lekende innsats
Personlige utfordringer i samtale med barn
Hvordan fremme medvirkning i barnehagen?
Demokratisk versus skremselspedagogikk
Det skal ikke være en vinner og en taper i en konflikt mellom et barn og en voksen
Samlingsstunden – fra kjedelig til magisk
"Kjedelig!" "Vi må sitte stille på benken i garderoben, selv om vi ikke vil det!"
Den livsviktige tryggheten
Foreldreaktiv tilvenning i Lørenskog
Fire barnehager i Lørenskog prøver ut en ny modell for tilvenning.
Erting kan være smertefullt
Erting blant barn er et problem i barnehager, viser en dansk undersøkelse.
Tingenes stillstand
Metodisk refleksjon – er det viktig?
Å bruke refleksjon metodisk innebærer å gå i dybden på ulik tematikk
La mæ få klar det sjøl!
Mobbing i barnehagen (fub)
Et hefte om mobbing utgitt av foreldreutvalget for barnehager
Lekende leseglede
Alle vet at man kan lese en bok. Men kan man også leke en bok?
Farvel til lydighetskulturen
Angst hos barn og unge
Husker du første dag i ny jobb?
Hvor spent du var og ikke minst hvor sliten du var da du gikk hjem
Barnets egen skygge
Det blir vanskelig for barnet å komme seg unna skyggen av sitt eget dårlige rykt
Barns trivsel og medvirkning i barnehagen
Verktøy for å lære tegn til tale
Men - dette er vel ikke noe å grine for!
Kan vi som voksne definere hva som er leit og hvor lenge det er ok å gråte når en har slått seg?
Utfordringer i foreldresamarbeidet
"Du må si til mamma at det ikke er lov til å ha med Pizza i matboksen"
Har du tillit?
Har du tillit – ikke til Jens eller Erna – men hos barna du jobber med?
Samtale som demokrati
Om å være bevisst på hverdagen
Barn og integritet – del 2
Barn og integritet – del 1
Mellom kjeft og kjærlighet del 2
Hva gjør man når voksne utvikler positive følelser for noen barn og negative for andre?
Mellom kjeft og kjærlighet del 1
Hva gjør man når voksne utvikler positive følelser for noen barn og negative for andre?
Om aktive barn
Gutten løp rundt med et lekesverd, mens han roper og skriker
Stimulering og glede
Voksne med god og relevant utdanning
Det sanglige samspillet
Hva er viktigst for å skape gode barnehager for ettåringene?
Voksenpersoner med god omsorgsevne
Hva er viktigst for å skape gode barnehager for ettåringene?
Ulik gråt har ulik verdi
Suksess med rene jente- og gutteavdelinger
Jentene får mere plass og guttene lærer seg og lytte og kommunisere bedre
LP-modellen har gitt barnehagen et løft!
Økt profesjonalitet og mer fornøyde barn og voksne er resultatet av arbeidet med LP- metoden
Voksenstyrt frilek?
"Næimen, er det en løve her?» spør jeg, men får bare knurring til svar."
Sendt på gangen
Hvem har bæsja?
Nå kan du sitte ved siden av meg resten av dagen!
Det er ikke greit å slå eller stikke de andre, og dette veit du
Han går oss på nervene!
Gutter og jenter blir forskjellsbehandlet
Gutter blir oftere hjulpet med påkledning, og de får oftere kjeft
Samtalemetodikk del 3: Når foreldre ikke bryr seg om sitt barn
“Hva skal man gjøre når foreldrene ikke bryr seg om sitt barn?”
Følelsesskolen: Flere verktøy til impulskontroll
Her får du noen tips om hvordan du kan arbeide med barn som sliter med dårlig impulskontroll
Følelsesskolen: Impulskontroll
Mange småbarn får psykiske lidelser
Ingen klare kjønnsforskjeller på psykiske vansker hos små barn
Sånn kan du bruke EQ-dukkene
Humor being's
I denne fordypningsoppgaven er det humor blant de yngste barna som er tema.
Relasjonsarbeid – en grunnmur i barnehagen
Følelsesskolen – alle artikler samlet
Å arbeide med følelser er en spennende utfordring. Her har vi samlet alle artiklene i følelsesskolen
Barn som utfordrer
Den typiske konflikten mellom barn og voksne oppleves gjerne som en styrkeprøve
Truende stillhet
Under en LØFT- veiledning møtte jeg et menneske som gjorde kraftig inntrykk på meg
Han blir så sint
Å se etter noe nytt: Om vennskap og å skape sammen
Lykke
Samtalemetodikk del 2: Lojalitetskonflikter og metabudskap
Barn merker fort hvis det finnes et underliggende budskap, selv når det ikke uttalles
Å lese om forelskelse
Snakk om bildet 8 - Å få være med
Prisbelønnet bacheloroppgave
Snakk om bildet 4 - Samlingsstund
Følelsesskolen del 8: Skam
Her fortsetter følelsesskolen, denne gangen handler det om skam
Den usynlige omsorgen
I denne artikkelen skildrer Merete Mortensen omsorgen mellom de yngste barna i barnehagen.
Personalet i barnehagen snakker mest med gutter
Å medvirke gjennom kroppen
Barn skal sees og høres
Kommunikasjon er også pedagogikk
Hvilke verdier kommuniserer vi til barna – og på hvilken måte?
Likeverd er noe vi gjør
Likeverd mellom barn og voksne er et ideal som barnehagen bør ha.
Følelsesskolen – flere øvelser til følelsen Sur
Sur er en komplisert, litt forbudt og ikke spesielt sosialt gangbar følelse
Følelsesskolen del 7 - Sur
Pedagogisk dokumentasjon – en hjørnestein i virksomheten
Pedagogisk dokumentasjon er en viktig del av hverdagen for denne barnehagen
Følelsesskolen del 6 – Ro
Følelsesskolen: Flere verktøy til følelsen Redd
Morsomme leker og øvelser for å bli kjent med redselen og usikkerheten hos seg selv
Følelsesskolen: Flere verktøy til følelsen sint
I denne artikkelen gir Maria-Pia Gottberg deg mange konkrete øvelser for følelsen sint.
Følelsesskolen flere verktøy til følelsen lei seg
Lei seg – følelsesskolen del 5
Denne gang er det følelsen "lei seg" det handler om i følelsesskolen
Følelsesskolen: Flere verktøy til følelsen Glad
Denne gangen handler følelsesskolen om hvordan du kan arbeide med følelsen Glad
Glad - følelsesskolen del 4
Hvordan arbeide med følelser i barnehagen? Denne artikkelen tar for seg følelsen glad.
Redd - Følelsesskolen del 3
Denne gang er det følelsen Redd som blir presentert i Følelsesskolen
Sint - Følelsesskolen del 2
Her kommer del 2 i vår serie kalt Følelsesskolen. Hvordan jobbe med følelsen sint?
KOMET i barnehagen
Komet er et svensk program for å forbedre kommunikasjonen mellom barn og voksne
Hva betyr ”det tredje” for barnet som subjekt?
Om betydningen av å diskutere barnehagens faglige innhold og etiske forankring.
Skitne barn blir oversett i barnehagen
Skitne barn med irriterende foreldre får mindre omsorg og mer kjeft en andre
Snakk om de minste!
Dette er en gruppeoppgave til bruk på personal- eller foreldremøter.
Hvorfor så redd for gråt
Jeg forundres over hvordan vi voksne møter gråten i barnehagen sier Inger Fochsen Ellestad
Innlært hjelpeløshet? - La de minste klare det selv
Et trøste og bære yrke
Snill gutt sover hele natten
Hvordan kommuniserer vi med sårbare barn? En artikkel til refleksjon
Små barns vennskap
Respekter og støtt alle ulike former for vennskapsrelasjoner som finnes mellom barn.
Kjeft i barnehagen
Kan vi snakke med barn om alt?
Et lite stykke kvalitet
Kvalitet i barnehagen kan rett og slett handle om de nære ting...
Delaktighet som form och innebörd
LØFT for en urolig gutt
Stille barn som sliter
En venn er viktigst
Anerkjennende relasjonar
Mobbing - hva er det?
Knip barn på fersken!
Primærkontaktsystemet i barnehagen
Kommunikasjon med barn under tre år
Den voksnes betydning for barns selvfølelse og selvbilde
Samspill og kommunikasjon - Studentoppgave
Samspill, samspill - alltid samspill
Er du ute etter et forståelig teorigrunnlag for samspill og relasjoner, så finner du det her!
Engasjert kommunikasjon
Gutten er Supermanns far
Barnehagevettregler
Sosial utvikling – en oversikt
Sangleker
Barneperspektivet på kvalitet i barnehagen
Alle med i Eigersund
Den gode barnehagen og foreldresamarbeid
I hvor stor grad vektlegger førskolelærere samarbeidet med foreldrene?
Sosial kompetanse er mer enn atferd
Innføring i marte meo-metoden
Mange barnehager sverger til Marte Meos metoder. Her får du en kort innføring i metoden
Kjefting - like skadelig som å slå barn
Observasjon og kjefteprosjektet
Skal barna straffes?
Er det greit å gi barn straff? Evenshaug drøfter denne problemstillingen i denne artikkelen