

.jpg)
Bok og kurs: Innenfor eller utenfor

Seks gode råd til hvordan snakke med barn om skremmende nyheter
Seks gode råd til hvordan snakke med barn om skremmende nyheter

Snakke sammen - Bedre rustet til å ta de vanskelige samtalene

«Tenknikker» for gode samtaler

Snakk med barna om døden

Hvordan håndtere barn som slår?
Det finnes ikke en ferdig oppskrift på hvordan man gir barn andre handlingsmuligheter enn å slå.

ABC ved sosiale uhell

Barns selvfølelse – og voksnes lederskap
Hvorfor oppstår det så mange konflikter mellom barn og voksne, og barn imellom?

Hvordan er samspillsmønsteret i din barnehage?

Går skyene på batteri?

Ta barnas tull og tøys på alvor

Regelrydding - Når det går av seg selv
Rutiner kan være bra – men ikke alltid. Når rutiner gror fast er det på tide å stille spørsmål.

Språkløyper som viser vei

Det du treng no

Barnehagen kan bryte de negative mønstrene

Trygge barn – trygge voksne – et lederansvar

Bok: Vennskap

Meningsfulle samtaler

Ta gråten på alvor
Gråten er en del av barnehagehverdagen. Men hva forteller gråten oss? Og hvordan takler vi den?

Slik ivaretar du sinte barn
Selv om sinne er en naturlig følelse, kan sinnet ta overhånd og bli et problem for noen barn.

Tull og tøys har en verdi
Små barn fascineres av tull og tøys. Hva kan vi lære av det? spør Ninni Sandvik.

Samarbeidsavtale og forventninger

Sov så godt…

HA MEDFØLELSE MED DEG SELV

Guide: Slik møter du gråten

Mangler vi et språk for å snakke om gråt?

Hva er omsorg i praksis?

Hvordan lærer man barn å si unnskyld – og å mene det?
Hvordan kan vi som voksne lære barn å ta ansvar for sine handlinger og si unnskyld?

«Si unnskyld til Anna!»
Tre tips til deg som vil lære barn å ta ansvar og be om unnskyldning

Konflikter mellom barn

– Språkaktiviteter må fenge guttene også

Prøver ut ny tilvenningsmodell
Tilvenningsperioden i barnehagen

Samtale som veiledning i livet

Ja, vi elsker livsgleden i leken!

Venn, lekekamerat, bestekompis – eller en trussel?

Gode relasjoner starter med de voksne

Barn som biter barn

Diskriminering av og gjennom kropp

Referat fra et møte
Fire barn ble invitert til et møte om å være ny i barnehagen.

Gode barnehagelærere skaper gode relasjoner

Hvordan kan mobbing forstås?

Den voksne har 100 prosent ansvar for relasjonen med barn

Handlingsplan økte bevisstheten rundt mobbing

Følelser i barnehagepraksis

Venting i garderoben

Tidlig innsats – lekende innsats

Personlige utfordringer i samtale med barn

Hvordan fremme medvirkning i barnehagen?

Demokratisk versus skremselspedagogikk
Det skal ikke være en vinner og en taper i en konflikt mellom et barn og en voksen

Samlingsstunden – fra kjedelig til magisk
"Kjedelig!" "Vi må sitte stille på benken i garderoben, selv om vi ikke vil det!"

Den livsviktige tryggheten

Foreldreaktiv tilvenning i Lørenskog
Fire barnehager i Lørenskog prøver ut en ny modell for tilvenning.

Erting kan være smertefullt
Erting blant barn er et problem i barnehager, viser en dansk undersøkelse.

Tingenes stillstand

Metodisk refleksjon – er det viktig?
Å bruke refleksjon metodisk innebærer å gå i dybden på ulik tematikk

La mæ få klar det sjøl!

Mobbing i barnehagen (fub)
Et hefte om mobbing utgitt av foreldreutvalget for barnehager

Lekende leseglede
Alle vet at man kan lese en bok. Men kan man også leke en bok?

Farvel til lydighetskulturen
Angst hos barn og unge

Husker du første dag i ny jobb?
Hvor spent du var og ikke minst hvor sliten du var da du gikk hjem

Barnets egen skygge
Det blir vanskelig for barnet å komme seg unna skyggen av sitt eget dårlige rykt

Barns trivsel og medvirkning i barnehagen

Verktøy for å lære tegn til tale

Men - dette er vel ikke noe å grine for!
Kan vi som voksne definere hva som er leit og hvor lenge det er ok å gråte når en har slått seg?

Utfordringer i foreldresamarbeidet
"Du må si til mamma at det ikke er lov til å ha med Pizza i matboksen"

Har du tillit?
Har du tillit – ikke til Jens eller Erna – men hos barna du jobber med?

Samtale som demokrati

Om å være bevisst på hverdagen

Barn og integritet – del 2

Barn og integritet – del 1

Mellom kjeft og kjærlighet del 2
Hva gjør man når voksne utvikler positive følelser for noen barn og negative for andre?

Mellom kjeft og kjærlighet del 1
Hva gjør man når voksne utvikler positive følelser for noen barn og negative for andre?

Om aktive barn
Gutten løp rundt med et lekesverd, mens han roper og skriker

Stimulering og glede

Voksne med god og relevant utdanning

Det sanglige samspillet
Hva er viktigst for å skape gode barnehager for ettåringene?

Voksenpersoner med god omsorgsevne
Hva er viktigst for å skape gode barnehager for ettåringene?

Ulik gråt har ulik verdi

Suksess med rene jente- og gutteavdelinger
Jentene får mere plass og guttene lærer seg og lytte og kommunisere bedre

LP-modellen har gitt barnehagen et løft!
Økt profesjonalitet og mer fornøyde barn og voksne er resultatet av arbeidet med LP- metoden

Voksenstyrt frilek?
"Næimen, er det en løve her?» spør jeg, men får bare knurring til svar."

Sendt på gangen

Hvem har bæsja?

Nå kan du sitte ved siden av meg resten av dagen!
Det er ikke greit å slå eller stikke de andre, og dette veit du

Han går oss på nervene!

Gutter og jenter blir forskjellsbehandlet
Gutter blir oftere hjulpet med påkledning, og de får oftere kjeft

Samtalemetodikk del 3: Når foreldre ikke bryr seg om sitt barn
“Hva skal man gjøre når foreldrene ikke bryr seg om sitt barn?”

Følelsesskolen: Flere verktøy til impulskontroll
Her får du noen tips om hvordan du kan arbeide med barn som sliter med dårlig impulskontroll

Følelsesskolen: Impulskontroll

Mange småbarn får psykiske lidelser
Ingen klare kjønnsforskjeller på psykiske vansker hos små barn

Sånn kan du bruke EQ-dukkene

Humor being's
I denne fordypningsoppgaven er det humor blant de yngste barna som er tema.

Relasjonsarbeid – en grunnmur i barnehagen

Følelsesskolen – alle artikler samlet
Å arbeide med følelser er en spennende utfordring. Her har vi samlet alle artiklene i følelsesskolen

Barn som utfordrer
Den typiske konflikten mellom barn og voksne oppleves gjerne som en styrkeprøve

Truende stillhet
Under en LØFT- veiledning møtte jeg et menneske som gjorde kraftig inntrykk på meg

Han blir så sint

Å se etter noe nytt: Om vennskap og å skape sammen

Lykke

Samtalemetodikk del 2: Lojalitetskonflikter og metabudskap
Barn merker fort hvis det finnes et underliggende budskap, selv når det ikke uttalles

Å lese om forelskelse

Snakk om bildet 8 - Å få være med

Prisbelønnet bacheloroppgave

Snakk om bildet 4 - Samlingsstund

Følelsesskolen del 8: Skam
Her fortsetter følelsesskolen, denne gangen handler det om skam

Den usynlige omsorgen
I denne artikkelen skildrer Merete Mortensen omsorgen mellom de yngste barna i barnehagen.

Personalet i barnehagen snakker mest med gutter

Å medvirke gjennom kroppen

Barn skal sees og høres

Kommunikasjon er også pedagogikk
Hvilke verdier kommuniserer vi til barna – og på hvilken måte?

Likeverd er noe vi gjør
Likeverd mellom barn og voksne er et ideal som barnehagen bør ha.

Følelsesskolen – flere øvelser til følelsen Sur
Sur er en komplisert, litt forbudt og ikke spesielt sosialt gangbar følelse

Følelsesskolen del 7 - Sur

Pedagogisk dokumentasjon – en hjørnestein i virksomheten
Pedagogisk dokumentasjon er en viktig del av hverdagen for denne barnehagen

Følelsesskolen del 6 – Ro

Følelsesskolen: Flere verktøy til følelsen Redd
Morsomme leker og øvelser for å bli kjent med redselen og usikkerheten hos seg selv

Følelsesskolen: Flere verktøy til følelsen sint
I denne artikkelen gir Maria-Pia Gottberg deg mange konkrete øvelser for følelsen sint.

Følelsesskolen flere verktøy til følelsen lei seg

Lei seg – følelsesskolen del 5
Denne gang er det følelsen "lei seg" det handler om i følelsesskolen

Følelsesskolen: Flere verktøy til følelsen Glad
Denne gangen handler følelsesskolen om hvordan du kan arbeide med følelsen Glad

Glad - følelsesskolen del 4
Hvordan arbeide med følelser i barnehagen? Denne artikkelen tar for seg følelsen glad.

Redd - Følelsesskolen del 3
Denne gang er det følelsen Redd som blir presentert i Følelsesskolen

Sint - Følelsesskolen del 2
Her kommer del 2 i vår serie kalt Følelsesskolen. Hvordan jobbe med følelsen sint?

KOMET i barnehagen
Komet er et svensk program for å forbedre kommunikasjonen mellom barn og voksne

Hva betyr ”det tredje” for barnet som subjekt?
Om betydningen av å diskutere barnehagens faglige innhold og etiske forankring.

Skitne barn blir oversett i barnehagen
Skitne barn med irriterende foreldre får mindre omsorg og mer kjeft en andre

Snakk om de minste!
Dette er en gruppeoppgave til bruk på personal- eller foreldremøter.

Hvorfor så redd for gråt
Jeg forundres over hvordan vi voksne møter gråten i barnehagen sier Inger Fochsen Ellestad

Innlært hjelpeløshet? - La de minste klare det selv

Et trøste og bære yrke

Snill gutt sover hele natten
Hvordan kommuniserer vi med sårbare barn? En artikkel til refleksjon

Små barns vennskap
Respekter og støtt alle ulike former for vennskapsrelasjoner som finnes mellom barn.

Kjeft i barnehagen

Kan vi snakke med barn om alt?
Et lite stykke kvalitet
Kvalitet i barnehagen kan rett og slett handle om de nære ting...

Delaktighet som form och innebörd
LØFT for en urolig gutt
Stille barn som sliter
En venn er viktigst

Anerkjennende relasjonar

Mobbing - hva er det?
Knip barn på fersken!
Primærkontaktsystemet i barnehagen
Kommunikasjon med barn under tre år
Den voksnes betydning for barns selvfølelse og selvbilde
Samspill og kommunikasjon - Studentoppgave
Samspill, samspill - alltid samspill
Er du ute etter et forståelig teorigrunnlag for samspill og relasjoner, så finner du det her!
Engasjert kommunikasjon
Gutten er Supermanns far
Barnehagevettregler

Sosial utvikling – en oversikt

Sangleker
Barneperspektivet på kvalitet i barnehagen
Alle med i Eigersund
Den gode barnehagen og foreldresamarbeid
I hvor stor grad vektlegger førskolelærere samarbeidet med foreldrene?
Sosial kompetanse er mer enn atferd
Innføring i marte meo-metoden
Mange barnehager sverger til Marte Meos metoder. Her får du en kort innføring i metoden
Kjefting - like skadelig som å slå barn
Observasjon og kjefteprosjektet
Skal barna straffes?
Er det greit å gi barn straff? Evenshaug drøfter denne problemstillingen i denne artikkelen