Barn har rett til noen å leke med!

Vi har intervjuet Berit Bae om barns medvirkning og blant annet kommet frem til at barn har rett til å ha noen å leke med! Intervjuet er et godt utgangspunkt for diskusjoner om barns medvirkning i barnehagen.

Les mer >>

Barnehagen kan bryte de negative mønstrene

Barnehagen kan utgjøre en forskjell, men ikke alltid. Utsatte barn trenger bevisste ansatte for å kunne bryte negative mønstre, sier professor Bente Jensen.

Les mer >>

Hvordan fremme medvirkning i barnehagen?

«Personalets holdninger, etiske bevissthet og evne til selvinnsikt vil være avgjørende for i hvilken grad man lar barna medvirke».

Les mer >>

Metodisk refleksjon – er det viktig?

Å bruke refleksjon metodisk innebærer å gå i dybden på ulik tematikk

Les mer >>

Hva er en følelse? - Følelsesskolen – del 1

Her starter vi en ny spennende artikkelserie om emosjonell og sosial trening i barnehagen.

Les mer >>

Et lite stykke kvalitet

Kvalitet i barnehagen kan rett og slett handle om de nære ting...

Les mer >>

Tingenes stillstand

Vi står utenfor avdeling Loppa i Brisken barnehage. Klokka er 10.27. Det er torsdag. Øyeblikket er frosset og vi kan gå inn og se.

Les mer >>

Samarbeidsavtale og forventninger

Når Barnehagefolk kommer på besøk til Sommerly barnehage, litt for tidlig til avtalen, er personalet på avdeling "Minsten" opptatt med avdelingsmøte.

Les mer >>

Tidlig innsats - Må ta tak i bekymringen

Når man er bekymret for et barn, bør man snakke om det. Men i barnehagene blir de vanskelige samtalene ofte utsatt.

Les mer >>