Flere artikler innen De minste barna
Barns utvikling - Treåringen
Det å ha en viss forståelse for hva barn er i stand til ut fra alder er viktig. Samtidig modnes og utvikles barn individuelt og overdreven generalisering blir galt.
Les mer >>Leken fødes på stellebordet
For at leken skal utvikles må vi leke med barna, lære dem å forstå lekesignalene og å skille «på liksom» fra «på ordentlig»
Les mer >>Godt læringsmiljø for de yngste
Anne Greve reflekterer i denne artikkelen over forholdet mellom Stortingsmelding 41 og små barns læringsmiljø.
Les mer >>Risikabelt å la små barn håndtere følelser alene
Jesper Juul har skrevet mye om timeout og andre pedagogiske eksperimenter. Trond Kristoffersen kommenterer en av hans artikler.
Les mer >>Et trøste og bære yrke
Livet på småbarnsavdelingen er intenst og rikt på følelser. Der er gråten en del av språket. Men hva gjør vi med de barna som ikke griner?
Les mer >>Vennskap mellom små barn i barnehagen
Vi gir dere her første kapittel av Anne Greves bok Vennskap mellom små barn i barnehagen.
Les mer >>De klassiske teoriene om lek
Selv om disse teoriene kan betraktes som foreldede, har de påvirket mer moderne leketeoretikere og pedagoger
Les mer >>De minste trenger de beste
De minste barna trenger de beste pedagogene, mener stipendiat Nina Johannessen
Les mer >>Profesjonsutøvelse på småbarnsavdelingen
Hvordan forholder vi oss til problematikken som oppstår knyttet til det stadig økende antall ett- og toåringer i barnehagen?
Les mer >>
.jpg)

.jpeg)


