
Flere artikler innen De minste barna
Sanselek med de yngste barna
Gjennom utforskning med sansene utvikler barnet et spørsmål, som fører det til å undersøke, de griper, lukter, lytter, kjenner, stirrer, slikker og smaker. Sanselek er egentlig en del av en vitenskapelig prosess i barnet.
Les mer >>Barnehagen må legge bedre til rette for ettåringene
Vi har for lite kunnskap om de yngste barna i barnehagen
Les mer >>Snakk om de minste!
Dette er en gruppeoppgave til bruk på personal- eller foreldremøter.
Les mer >>Velkommen til barnehagelivet
Etter snart femten år i barnehagefeltet begynner jeg å bli overbevist på at trygge foreldre gir trygge barn, og i denne artikkelen deler jeg noen av mine erfaringer, med å ønske nye barn og foreldre velkommen til barnehagelivet.
Les mer >>Verktøyet: Ulik alder - ulike behov
Ettåringen har åpenbart andre behov enn femåringen. Sammen med Karin Österlund har vi utviklet er verktøy som skal gi hele personalgruppen kunnskap om de mest vesentlige behovene i hver aldersgruppe.
Les mer >>Trivsel i toddlerfellesskapet
-et utviklingsarbeid om toddlernes særegne lek med gjenbruksmaterialer
Les mer >>Små barns seksualitet - Tabu?
Denne teksten er ment som et innpill til debatt om voksnes holdninger til temaet små barns seksualitet.
Les mer >>Samlingsstunden - til glede eller besvær?
De yngste barna blir ofte introdusert for samlingsstunden slik den gjennomføres med de eldre barna i barnehagen. Barna blir dermed utsatt for en kroppslig disiplinering og barns medvirkning kommer i bakgrunnen av dette.
Les mer >>Barnehagens betydning for små barns lek og lekende samvær
Ellen Os skriver om barns lek og lekende samvær og den voksnes rolle.
Les mer >>