


Gi meg en klem!
Å få en klem er bra. Alltid. Og aldri har det vært viktigere enn nå.

Unna vei, her kommer jeg!

Hva er de viktigste kjennetegn ved den frie leken?
Før jeg beskriver lekens kjennetegn vil jeg problematisere uttrykket ”fri lek”.

Hva gjør du når barna leker?
For barna er det selve leken som er det viktigste, ifølge FNs konvensjon om barns rettigheter.

Sett av rikelig med tid til barnas frie lek

Den deltakerstyrte lekens viktigste kjennetegn er åpenhet

Hva er de viktigste kjennetegn ved den frie leken?

Sånn kan du hjelpe leken videre
Leken har en verdi i seg selv og skal være en gjennomgående del av barnehagenes tilbud i Danmark.

Bok: Lekelyst i barnehagen

Det viktigste er å få leke - lek og læring

Barns motstand

Skal vi vektlegge vennskap i barnehagen?

Lekelykke i barnehagen

Vil den nye stortingsmeldingen bidra til mer tid til lek og læring?
En historie om språkstimulering og samspill mellom barn og voksne i barnehagen.

Den viktige liksomleken
Barn gjør en avansert øvelse når de omformer en stol til en båt eller en trepinne til et farlig dyr.

Det viktigste er å få leke – egne lekminner
Er det noe du godt kunne tenke deg å leke som du ikke har prøvd ennå?

Her lever rolleleken!

God kvalitet krever flere pedagoger
En undersøkelse fra Nederland viser tydelig hva som skjer når det blir for få pedagoger

Omsorg er mer enn omsorg

Å ha rom for alle barn krever kompetente omsorgsgivere

Nordiske Impulser 2014

På barnehagevis

Gi den risikofylte leken en sjanse
Barn utvikler seg når de utfordrer sine fysiske grenser i lekemiljøer uten unødige restriksjoner

Lekens utviklingshistorie
Hva er lek? Forfatteren gir oss her et innblikk i lekens historie

HVOR GÅR GRENSEN? Utdrag fra en årsplan
Noen tanker om det som skjer i skjæringspunktet mellom oppdragelse, danning og barns medvirkning.

Glitrende og utfordende om lekens flertydighet

Lek på barnas premisser?
En gruppeoppgave til bruk i kollokviearbeid, personal- eller avdelingsmøter.

Mange innfallsporter til læring

Læring i barnehagen
Førskolelærerne har noe ulike oppfatninger av læring, kunnskaper og innhold i barnehagen.

Bærekraftig (syn på) barndom

De fleste barn trives i barnehagen, men noen gjør det ikke

Lærer du av dine feil?
Vad utmärker en lärandearena där barns perspektiv hörs och syns?
Lekende læring
Et besøk i en av Læringsverkstedetsbarnehager gir et klart inntrykk av en målrettet pedagogikk