Barnehageforum - Den deltakerstyrte lekens viktigste kjennetegn er åpenhet

Jeg bruker ikke begrepet fri lek fordi det på mange måter er misvisende. Der er ikke snakk om å være fri, men om et sted for å skape noe.

I stedet bruker jeg begrepet deltakerstyrt lek, og det treffer på mange måter det som er helt sentralt ved leken, nemlig at det er de som leker sammen som skal bestemme hva det er som er meningsfullt med den leken som er i gang.

Når retten til å definere det meningsfulle tilhører de som deltar i leken, så kan mye skje. For meg betyr dette at leken ikke bare byr på muligheter, men på mulige muligheter.

Deltakernes evne til åpenhet er det viktigste kjennetegn ved den deltakerstyrte leken. Her må man si ja til mye, og bare gjennom dette ”ja” er det mulig å være en del av denne leken. Som Nietzsche sa så kan man ikke være et pinnsvin hele tiden.

Er lekbasert læring egentlig lek?

Det er mulig å bruke lekens kvaliteter til å skape læringssituasjoner i en institusjonalisert sammenheng – som i en barnehage. Om dette er lek eller ikke kommer for meg an på om kravet om deltakerstyre er oppfyllt.

 

nordiske impulser 4-5 mai 2020

Læringsbasert lek kan bare være tro mot leken hvis den gjør det mulig å snakke om en deltakerdrevet praksis. Ellers er det bare noe som kan minne om lek.

Hvorfor er fri lek viktig?

I leken rekker vi ut etter andre på måter som viser hvem vi er, og vi tør vise andre disse sidene av vår menneskelighet i leken. På denne måten blir leken både et sted hvor vi er åpne, modige, sjenerøse, og hvor vi ofte oppdager dimensjoner både ved oss selv og andre som vi ikke tidligere var oppmerksom på.Lek – forstått som deltakerstyrt lek - er viktig fordi den sier noe om hvem vi er som mennekser, og for meg er dette knyttet til grunnleggende eksistensielle spørsmål. Friedrich Schillers berømte setning om at det er i leken at vi er vi aller mest menneskelige, er en viktig  begrunnelse for hvorfor leken er vigtig.

I den deltakerstyrte leken møter vi oss selv og andre på helt unike måter, og derfor er leken helt avgjørene for at vi kan leve et godt liv.
 

 

Leken, barna og du

LEKEN, BARNA OG DU

Gjør leken til en kraft i personalets praksis – med foredrag, refleksjonsoppgaver og praktiske verktøy.

Se mer »

Ett steintårn og mye utforskning

Ansatte i Vestvikheia barnehage deler praksisfortellinger fra sitt arbeid og presenterer refleksjonsspørsmål som leserne kan bruke på avdelingsmøter.

Les mer >>

Bli med i leken!

Voksne skal være i nærheten når barn leker for å kunne hjelpe barna med å fordype sin lek for at den skal vare lenge

Les mer >>

Sandkassa: Fra ørken til oase

Ingen barnehager tør å lage en lekeplass uten sandkasse. Lek i sand hører barndommen til.

Les mer >>

Med plikt til å leke?

Maria Øksnes ønsker i denne artikkelen å vise at lek kan forstås på andre måter enn vi kanskje er vant til

Les mer >>

Leken fødes på stellebordet

For at leken skal utvikles må vi leke med barna, lære dem å forstå lekesignalene og å skille «på liksom» fra «på ordentlig»

Les mer >>

Eksperimentell lek

Undring og utforsking var utgangspunktet for et to måneders prosjekt i Midtstuen Kanvas-barnehage. Prosjektet utløste en strøm av eksperimentell lek.

Les mer >>

Den sårbare leken

Hvilke dilemmaer står de voksne overfor i møte med ettåringenes lek?

Les mer >>

Hvor ble det av leken?

Hvor ble det av leken spør Margaretha Öhman i sin nye bok "Det viktigste er å få leke"

Les mer >>

Dagsplan for familien

Når vi skal kombinere hjemmeundervisning, hjemmekontor og arrangere barnehage i samme hus kan rutiner og forutsigbarhet være viktige ingredienser. Veronica Aurdal Brungot som til vanlig er barneveileder ved Hundeidvik SFO har laget dagsplan i heimen.

Les mer >>