Barnehageforum - Den deltakerstyrte lekens viktigste kjennetegn er åpenhet

Jeg bruker ikke begrepet fri lek fordi det på mange måter er misvisende. Der er ikke snakk om å være fri, men om et sted for å skape noe.

I stedet bruker jeg begrepet deltakerstyrt lek, og det treffer på mange måter det som er helt sentralt ved leken, nemlig at det er de som leker sammen som skal bestemme hva det er som er meningsfullt med den leken som er i gang.

Når retten til å definere det meningsfulle tilhører de som deltar i leken, så kan mye skje. For meg betyr dette at leken ikke bare byr på muligheter, men på mulige muligheter.

Deltakernes evne til åpenhet er det viktigste kjennetegn ved den deltakerstyrte leken. Her må man si ja til mye, og bare gjennom dette ”ja” er det mulig å være en del av denne leken. Som Nietzsche sa så kan man ikke være et pinnsvin hele tiden.

Er lekbasert læring egentlig lek?

Det er mulig å bruke lekens kvaliteter til å skape læringssituasjoner i en institusjonalisert sammenheng – som i en barnehage. Om dette er lek eller ikke kommer for meg an på om kravet om deltakerstyre er oppfyllt.

 

nordiske impulser 4-5 mai 2020

Læringsbasert lek kan bare være tro mot leken hvis den gjør det mulig å snakke om en deltakerdrevet praksis. Ellers er det bare noe som kan minne om lek.

Hvorfor er fri lek viktig?

I leken rekker vi ut etter andre på måter som viser hvem vi er, og vi tør vise andre disse sidene av vår menneskelighet i leken. På denne måten blir leken både et sted hvor vi er åpne, modige, sjenerøse, og hvor vi ofte oppdager dimensjoner både ved oss selv og andre som vi ikke tidligere var oppmerksom på.Lek – forstått som deltakerstyrt lek - er viktig fordi den sier noe om hvem vi er som mennekser, og for meg er dette knyttet til grunnleggende eksistensielle spørsmål. Friedrich Schillers berømte setning om at det er i leken at vi er vi aller mest menneskelige, er en viktig  begrunnelse for hvorfor leken er vigtig.

I den deltakerstyrte leken møter vi oss selv og andre på helt unike måter, og derfor er leken helt avgjørene for at vi kan leve et godt liv.
 

 

Leken, barna og du

LEKEN, BARNA OG DU

Gjør leken til en kraft i personalets praksis – med foredrag, refleksjonsoppgaver og praktiske verktøy.

Se mer »

Barn får tillit til voksne som leker

Det kan virke som om barnehagebarna «fører protokoller» over hvilke ansatte som er lekne, og hvem som ikke er det. Skal vi ivareta barns rett til lek i praksis, kommer vi absolutt lengst med det første.

Les mer >>

Delta i leken på lekens premisser

Denne teksten skal gå i klingen på hvordan barnehagefolk skal støtte og berike leken ved å delta i den på dens egne premisser, sånn det er beskrevet i Rammeplan på side tjue i fjerde kulepunkt.

Les mer >>

Utfordrer synet på lek

Er lek blitt redusert til et pedagogisk redskap for barns læring?

Les mer >>

Kroppslig aktiv lek i barnehagen –spørreundersøkelse.

Hva tenker du om lekeslossing i barnehagen?

Les mer >>

Barn vil gjerne leke med oss voksne

”Får vi leke nå?” spør barna når samlingsstunden er ferdig. Jeg tror mange barnehagelærere kjenner seg igjen i denne situasjonen. Barn vil leke, de slåss for å få leke og lek er nesten hele tiden aktuell og ønsket i deres verden og i deres hverdag. Kanskje er det dette vi kaller fri lek når barna får bestemme at nå leker vi!

Les mer >>

Eksperimentell lek

Undring og utforsking var utgangspunktet for et to måneders prosjekt i Midtstuen Kanvas-barnehage. Prosjektet utløste en strøm av eksperimentell lek.

Les mer >>

Din rolle i leken - Når et lite ord åpner leken

Noen ganger trenger leken bare et vennlig dytt – ikke en dirigent.

Les mer >>

Kognitive teorier om lek

Til de stadiene for kognitiv utvikling som Piaget beskriver, knytter han også ulike former for lek

Les mer >>

«Wow! Her vil jeg leke!»

Alle barn har rett til å leke. De trenger et inspirerende lekemiljø hvor de kan sette i gang, styre og strukturere leken sin selv.

Les mer >>