Glemt passord
I prosjektarbeidene i Djupmyra FUS barnehage står barnas interesser og lek i fokus. Det gir dem en reell innflytelse og påvirkningskraft i egen barnehagehverdag.
– Om lekens betydning for barn som strever med livet
Det kan virke som om barnehagebarna «fører protokoller» over hvilke ansatte som er lekne, og hvem som ikke er det. Skal vi ivareta barns rett til lek i praksis, kommer vi absolutt lengst med det første.
Leken er en helt sentral del av barndommen, og barna må ha noen å leke med. Her utvikler det seg ulike vennskap, men det skjer ikke alltid av seg selv.
Ikke stress om barnet er mer eller mindre sosialt enn deg - det kommer til å endre seg mye i årene fremover, i følge psykolog og familieterapeut Hedvig Montgomery.
Å leke sammen med venner er inspirerende og livsviktig for alle barn. Det betyr ikke at det alltid er så lett. Å leke sammen er komplekst.
Mamma og pappa er viktigst for barn. Du som jobber i barnehage er en god nummer to.
Alt for mange barn trives ikke i barnehagen
Kjeld Rasmussen fra Dansk Pædagogisk Forum og Udviklingsforum skriver her om trygge og utrygge barn i barnehagen.
Overraskende mange barn sier at de ikke har det så bra i barnehagen
De minste barna trenger de beste pedagogene, mener stipendiat Nina Johannessen
Hva er primærkontaktsystemet i barnehagen? Hvilken hensikt har det? Hvor kommer begrepet fra? Hva betyr det? Hvordan gir det seg utslag i praksis?
De yngste barna trenger trygge rammer og ro, ikke flotte svømmebasseng og gymsaler, mener pedagogisk leder Henriette Oliversen
Hva er rollen til primærekontakten. Denne beskrivelsen er laget på bakgrunn av andre barnehager og egne erfaringer.
Følg debatten om boka "Førskolelæreren" og synet på menn i barnehagen her.