Flere artikler innen Den viktige leken
Her lever rolleleken!
Hvordan legger man til rette for god rollelek? Vi har snakket med to barnehager som har leken høyt på prioriteringslisten.
Les mer >>Leken er kjennetegnet ved selvbestemmelse
Med fri lek forstås som regel at barn helt uten påvirkning fra voksenverdenen setter i gang og selv bestemmer hva de vil leke, med hvem og hvordan. Dette er en vesentlig dimensjon, men leken er allikevel aldri helt ”fri”.
Les mer >>Tema - vennskap
Leken er en helt sentral del av barndommen, og barna må ha noen å leke med. Her utvikler det seg ulike vennskap, men det skjer ikke alltid av seg selv.
Les mer >>Dinoideer
Dinosaurer er noe som virkelig kan fasinere barn. Enkelte kan sitte i evigheter og lage lange fortellinger med figurene.
Les mer >>Leken fødes på stellebordet
For at leken skal utvikles må vi leke med barna, lære dem å forstå lekesignalene og å skille «på liksom» fra «på ordentlig»
Les mer >>Sånn snakker ekspertene om lek
Hvordan snakker dere om leken i barnehagen?
Les mer >>Lek – som jakt på passe store overraskelser
Lek er avhengig av vår kunnskap. Når vi leker undersøker vi det grenseland som ligger akkurat på kanten av vår allerede eksisterende kunnskap.
Les mer >>Hva er de viktigste kjennetegn ved den frie leken?
Før jeg beskriver lekens kjennetegn vil jeg problematisere uttrykket ”fri lek”.
Les mer >>Unna vei, her kommer jeg!
Hypotese: Barnehageansatte og foresatte begrenser barns risikolek, og barnehagehverdagen er voksenstyrt. Har vi kjørt oss fast i risikolekens paradoks?
Les mer >>