Glemt passord
Fenomenologi betyr læren om fenomener. Her er det altså leken som fenomen som er i fokus.
Hvordan skal man navigerer i spenningsfeltet mellom rutiner, relasjoner og arbeidsoppgaver?
Hundeides temaer for godt samspil var en del av "Programmet for foreldreveiledning som ble satt i gang av Barne- og familiedeartrementet
Små barn i barnehagen lærer best når de selv fatter interesse for noe og får utforske dette sammen med kompetente andre.
Her presenteres et temaarbeid som har til hensikt å bevisstgjøre barna omkring hvordan en butikk fungerer, både fra kundens og butikkens perspektiv.
Rammeplanen legger føringer for at barnehagen må la barn møte allsidige kunst og kulturuttrykk, men hva slags kunst skal barn møte?
Gjør leken til en kraft i personalets praksis – med foredrag, refleksjonsoppgaver og praktiske verktøy.
En kultur der det er greit at omsorgsgiverne ikke klarer å skape en positiv relasjon til alle barn er ikke legitimt.
Har omsorg kommet i skyggen av læring? Er omsorg en så selvfølgelig del av barnehagens virksomhet at den ikke trengs å diskuteres?
Eli Rygg er kjent for de fleste fra Portveien 2. En av hennes kampsaker er at barn skal få slippe å bli sammenliknet. Hun jobber i dag mye med barnevern og har mange gode sommertanker til barnehagene.
Forfatterne er opptatt av kvalitet på omsorgen for barn fra 0 – 3 år, og de setter fokus på hva som kan være ”en god barnehage” for de yngste, - og dermed også hva som kan være dårlig.
Kristin Rydjord Tholin har skrevet en faglig sterk bok om omsorg i barnehagen
Denne artikkelen vier jeg til alle der ute som har opplevd det store spenningsfeltet som finnes i daglige omsorgsrelasjoner med og mellom små, enestående mennesker.
Skitne barn med irriterende foreldre får mindre omsorg og mer kjeft en andre