

Les også
Definisjonsmakt i barnehagen - Du er ikke en baby
Hvem får definere hvem vi er? I barnehagen har voksne en spesiell makt – definisjonsmakt. Det betyr at de gjennom språk, handlinger og holdninger påvirker hvordan barn ser på seg selv og hverandre.
Les mer >>Gayatri Chakravorty Spivak
Spivaks tekster retter fokus mot undervisning, utdanning, sosial klasse, migrasjon, flukt, feminisme, antirasisme, ideologi og makt, både i historien og i moderne kultur.
Les mer >>Demokratisk versus skremselspedagogikk
Det skal ikke være en vinner og en taper i en konflikt mellom et barn og en voksen
Les mer >>Suksess med rene jente- og gutteavdelinger
Jentene får mere plass og guttene lærer seg og lytte og kommunisere bedre
Les mer >>Barn tenker annerledes enn oss voksne
Barns sosiale verden er oftest utviklet før de møter mer formelle matematiske problemer.
Les mer >>Man arver ikke sine foreldres problemer!
I Danmark har vi vennet oss til å lete etter forklaringer på menneskers atferd i deres oppvekst. Men vi risikerer å stemple barn når vi antyder at de arver sine sosiale forhold etter foreldrenes utdanningsnivå, sier sosiolog Morten Ejrnæs.
Les mer >>