logo
logo logo
  • Pedagogikk
    • Rammeplan
    • Spes.ped.
    • Teoretikere
    • Omsorg, lek og læring
    • Migped
    • Samspill og kommunikasjon
    • Barns utvikling
  • Ledelse
  • Barn og helse
    • Førstehjelp
    • Smittsomme sykdommer
    • Forebyggende tiltak
    • Skriv til foreldre
    • Andre tilstander
    • Annet helsestoff
    • Smittevern
  • Idebank
    • Kommunikasjon, språk og tekst
    • Kropp, bevegelse og helse
    • Kunst, kultur og kreativitet
    • Natur, miljø og teknikk
    • Etikk, religion og filosofi
    • Nærmiljø og samfunn
    • Antall, rom og form
  • Tema
    • Agenda
    • Barnehagefolk - zoomsamtaler
    • Barnevern
    • Barns medvirkning
    • De minste barna
    • Den viktige leken
    • Følelsesskolen
    • Hjemmebarnehage - intervjuer
    • IKT i barnehagen
    • Juleforberedelser
    • Kunstfag
    • Ledelse
    • Matematikk i barnehagen
    • Matglede i barnehagen
    • Ny i barnehagen
    • Pedagogisk dokumentasjon
    • Personalmøtet
    • Rekruttering
    • Samlingsstund
    • Språk
    • Temaheftene til rammeplanen
  • Verktøy
    • Munch i barnehagen
    • Aktive foreldremøter
    • Personalmøte - Rammeplan - Barns trivsel
    • Personalmøte - Rammeplan - Pedagogisk dokumentasjon
    • Personalmøte - Rammeplan - Barns medvirkning
    • Ulik alder -ulike behov
    • Personalmøte - Rammeplan - Pedagogisk virksomhet
    • Personalmøte - Rammeplan - formål, verdier og syn på barn
    • Mobbing i barnehagen
    • Relasjonsbasert ledelse
    • Velkommen til barnehagen
    • Profesjonelt relasjonsarbeid
    • Følelseskolen
    • Skiaktiviteter
  • Kurs
  • Digital kursbase
  • Podcast
  • Bli medlem
  • Glemt passord

    Bli medlem

God kvalitet krever flere pedagoger

  • Kjell Simonsen
  • 22.01.2015

En undersøkelse fra Nederland viser tydelig hva som skjer når det blir for få pedagoger

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Les også

Hvorfor skal vi lese for barn i barnehagen?

Barnehagen skal bidra til at barn får et positivt forhold til tekst og bilde

Om ledelse og klovneri

Har lederrollen mye til felles med det å være klovn?

Hva er lurt og hva er lov? - (artikkel 3)

På datamaskin eller nettbrett er det enkelt for barna å skape digitale kunstverk av egne bilder.

Barn kan! Spirer

Gi barna ansvar for hele spireprosessen

Rammeplan for barnehagen

Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver

På sporet av gamle dager

Hvordan var det å leve da oldemor eller tippoldefar var barn?

Barnehagens matpolitikk

Kvitt dere med "Grandiosakulturen" og skaff barnehagen en matkultur

Les mer >>

Familien og våre røtter

Når en ny gruppe barn begynner i barnehagen er det spennende å få et bilde av hvor de kommer fra -deres røtter

Les mer >>

Om å spise opp maten sin

Er det viktig at barna lærer seg å spise opp maten sin?

Les mer >>

Økologisk mat i barnehagen

Det er mange gode grunner til å vurdere overgang til økologisk mat i barnehagen.

Les mer >>

Hva er pedagogisk dokumentasjon?

Kari Pape skriver her avklarende om pedagogisk dokumentasjon i barnehagen. Dette er et godt grunnlagsdokument for en diskusjon i barnehagen.

Les mer >>

Hva er lurt og hva er lov? - (artikkel 1)

- Barnehagebilder og barns medvirkning.

Les mer >>

Barnehageforum © 2021