Glemt passord
Sosiale uhell inntreffer daglig i barnehagen, og da er det viktig å ha sitt sosiale førstehjelpsskrin tilgjengelig.
Ettåringen har åpenbart andre behov enn femåringen. Sammen med Karin Österlund har vi utviklet er verktøy som skal gi hele personalgruppen kunnskap om de mest vesentlige behovene i hver aldersgruppe.
Barn lærer språk gjennom å bruke språk, gjennom deltakelse i sosiale og kulturelle praksiser hvor språk og handling har en funksjon sammen. Å samles rundt barneboka er en slik praksis.
Her kommer del 2 i vår serie kalt Følelsesskolen. Hvordan jobbe med følelsen sint?
I denne oppgaveserien tar vi for oss fotografier fra ulike situasjoner i barnehagelivet.
Snakker vi med barna eller snakker vi mest til dem?
Dion Sommer har gjennomført nærstudier av forskning på tidlig innsats
Hvordan kan barnehager og skoler styres og ledes slik at de ikke hemmer trivsel og læring – slik vi kan se i alt for mange tilfeller?
Et besøk i en av Læringsverkstedetsbarnehager gir et klart inntrykk av en målrettet pedagogikk
Barnehageforum har møtt Ole Fredrik Lillemyr.
Går det an å skape en pedagogikk der lek og læring integreres?
Lek og læring skal gå hånd i hånd sier Ivy Schousboe
Leken blir i for stor grad sett på som en uproduktiv aktivitet uten verdi
Det tradisjonelle synet på læring kveler barnas læringslyst.