Barnehageforum - Risikabelt å la små barn håndtere følelser alene

Jesper Juul har skrevet mye om timeout og andre pedagogiske eksperimenter. Trond Kristoffersen kommenterer en av hans artikler.

Innledning

Som fast leser av Jesper Juul spalte i A-Magasinet ”Livet i familien”, starter alltid fredagene noe selvreflekterende og ettertenksomt. Enten han skriver om foreldre, tenåringer, pedagoger eller små barn, føler jeg alltid at han pirker borti noe jeg må forholde meg til.

Fredag 13. januar (!) skriver Jesper noe ganske genialt, og jeg forstår plutselig hvorfor mannen er så opptatt av å komme timeout-pedagogikken til livs! Han skriver ganske enkelt at det å la små barn håndtere sterke følelser alene er i beste fall risikabelt. I verste fall skadelig. Dette at vi skaper en situasjon der barn skal håndtere sine følelser alene er jo nettopp kjernen i timeout, enten det er i garderoben, på en benk eller å snu stolen rundt (!). Barnet inviteres ikke inn i en relasjon, men må forholde seg alene til sine følelser.

Om å melde seg ut av relasjonen

I de aller fleste tilfeller (om ikke alle!), spiller jo vi voksne en rolle. Vi er jo en del av det som skjer i barnehagen, også når ting går galt, ikke sant? Vel, da bør jo vi voksne også være med på en timeout. Det at vi fjerner barnet fra situasjonen betyr jo også at vi definerer barnet som problemet. Hva skjer når vi definerer relasjonen som problemet? ”Nei nå ble det bare tull, Patrik. Nå går du og jeg ut i garderoben og så tar vi en pause. Så begynner vi på nytt og ser om vi kan finne ut av dette.” Vis meg den femåringen som ikke vil sette pris på og lære noe av en slik respekt og engasjement fra en voksen!

Stol på magefølelsen!

Jesper Juul skriver at han ofte undrer seg over hvordan forskningen ofte kommer etter og bekrefter det han og mange andre har ”visst” som en del av instinkt eller magefølelse. Da jeg som nybakt pappa fikk beskjed på helsestasjonen at jeg godt kunne ta på hodetelefoner og høre på musikk dersom jeg syntes det var slitsomt at min 6 måneder gamle datter gråt, var ikke magefølelsen enig, for å si det mildt! Når foreldreinstinktet forteller med all sin kraft at dette barnet er avhengig av din omsorg for å vokse opp, så føles det ikke riktig å la barnet ligge alene på et mørkt rom og gråte. Budskapet blir derfor at man skal stole på magefølelsen.

Hva er anerkjennelse?

Hva er egentlig anerkjennelse? Du finner mange artikler om dette her på www.barnehageforum.no, men da jeg leste Jesper Juuls artikkel forrige fredag, slo det meg at jeg hadde funnet en uhyre enkel og ganske så presis definisjon: Anerkjennelse er å dele subjektive følelser og opplevelser. Dermed handler det om ikke å la barn være alene med sine følelser. Dette at vi deler perspektiv, låner hverandres virkelighet en stakket stund, blir essensen i en anerkjennende relasjon. Problemet med timeout blir at barnet blir alene med sine følelser. Det finnes jo også andre måter barn kan oppleve dette på. Der de voksne ikke engasjerer seg eller evner å ta barns perspektiv og, ikke minst, akseptere barnas følelser som gyldige, vil jo barnet måtte håndtere sine følelser alene. Det er nok like ille ikke å bli forstått, som ikke å bli hørt på. Enten det er timeout, avvisning eller likegyldighet, så får det samme konsekvens: Barnet må håndtere sine følelser alene. Det er dette som er det skadelig med timeout, og i en anerkjennende relasjon, er det nettopp det felles fokus som blir kjennetegnet.

Leken fødes på stellebordet

For at leken skal utvikles må vi leke med barna, lære dem å forstå lekesignalene og å skille «på liksom» fra «på ordentlig»

Les mer >>

Samlingsstunden - til glede eller besvær?

De yngste barna blir ofte introdusert for samlingsstunden slik den gjennomføres med de eldre barna i barnehagen. Barna blir dermed utsatt for en kroppslig disiplinering og barns medvirkning kommer i bakgrunnen av dette.

Les mer >>

Er avdelingsfrie barnehager og store barnegrupper bra for de minste?

Dette innlegget dreier seg om avdelingsfrie barnehager er bra for de minste barna, eller om man i stedet burde gå tilbake til avdelingsløsning for denne aldersgruppa.

Les mer >>

Velkommen til barnehagelivet

Etter snart femten år i barnehagefeltet begynner jeg å bli overbevist på at trygge foreldre gir trygge barn, og i denne artikkelen deler jeg noen av mine erfaringer, med å ønske nye barn og foreldre velkommen til barnehagelivet.

Les mer >>

Godt læringsmiljø for de yngste

Anne Greve reflekterer i denne artikkelen over forholdet mellom Stortingsmelding 41 og små barns læringsmiljø.

Les mer >>

Leken fødes på stellebordet

For at leken skal utvikles må vi leke med barna, lære dem å forstå lekesignalene og å skille «på liksom» fra «på ordentlig»

Les mer >>

Barnehagens betydning for små barns lek og lekende samvær

Ellen Os skriver om barns lek og lekende samvær og den voksnes rolle.

Les mer >>

Trivsel i toddlerfellesskapet

-et utviklingsarbeid om toddlernes særegne lek med gjenbruksmaterialer

Les mer >>

De klassiske teoriene om lek

Selv om disse teoriene kan betraktes som foreldede, har de påvirket mer moderne leketeoretikere og pedagoger

Les mer >>