logo
logo logo
  • Pedagogikk
    • Rammeplan
    • Spes.ped.
    • Teoretikere
    • Omsorg, lek og læring
    • Migped
    • Samspill og kommunikasjon
    • Barns utvikling
  • Ledelse
  • Barn og helse
    • Førstehjelp
    • Smittsomme sykdommer
    • Forebyggende tiltak
    • Skriv til foreldre
    • Andre tilstander
    • Annet helsestoff
    • Smittevern
  • Idebank
    • Kommunikasjon, språk og tekst
    • Kropp, bevegelse og helse
    • Kunst, kultur og kreativitet
    • Natur, miljø og teknikk
    • Etikk, religion og filosofi
    • Nærmiljø og samfunn
    • Antall, rom og form
  • Tema
    • Agenda
    • Barnehagefolk - zoomsamtaler
    • Barnevern
    • Barns medvirkning
    • De minste barna
    • Den viktige leken
    • Følelsesskolen
    • Hjemmebarnehage - intervjuer
    • IKT i barnehagen
    • Juleforberedelser
    • Kunstfag
    • Ledelse
    • Matematikk i barnehagen
    • Matglede i barnehagen
    • Ny i barnehagen
    • Pedagogisk dokumentasjon
    • Personalmøtet
    • Rekruttering
    • Samlingsstund
    • Språk
    • Temaheftene til rammeplanen
  • Verktøy
    • Munch i barnehagen
    • Aktive foreldremøter
    • Personalmøte - Rammeplan - Barns trivsel
    • Personalmøte - Rammeplan - Pedagogisk dokumentasjon
    • Personalmøte - Rammeplan - Barns medvirkning
    • Ulik alder -ulike behov
    • Personalmøte - Rammeplan - Pedagogisk virksomhet
    • Personalmøte - Rammeplan - formål, verdier og syn på barn
    • Mobbing i barnehagen
    • Relasjonsbasert ledelse
    • Velkommen til barnehagen
    • Profesjonelt relasjonsarbeid
    • Følelseskolen
    • Skiaktiviteter
  • Kurs
  • Digital kursbase
  • Podcast
  • Bli medlem
  • Glemt passord

    Bli medlem

Styrer, sjef og medmenneske

  • John Roald Pettersen
  • 10.09.2014

Virksomheter som lykkes med nærværsarbeid har tre kjennetegn.

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Les også

”People make the place”

Personalet er nøkkelen til kvalitet i barnehagen

En vanskelig, men viktig invitasjon

Alle landets barnehager er stengt. Men noen barn skal likevel få et tilbud i barnehagen. Det gjelder barn som har foreldre i samfunnskritiske jobber, og sårbare og utsatte barn. Dette stiller barnehagen overfor en ganske enkel jobb - og en litt vanskeligere jobb.

Hvordan er du en street-smart leder?

Mange ledere har skapt gode resultat med et utgangspunkt av personlige egenskaper og en evne til gode vurderinger og beslutninger, men neppe uten å gjøre feil, og etter hvert lære fra dem. Men hvordan har de klart å komme seg fra uerfaren til trygg leder?

Hvordan behandler du dine ansatte?

Er det viktig og riktig å behandle alle ansatte likt?

Flere barnehagelærere – hvordan skal vi bruke dem?

En høyere andel barnehagelærere er endelig i sikte. Men hvordan skal barnehagen utnytte denne ressursen på beste måte?

Hva kjennetegner suksessfulle ledere?

Finanstidsskriftet Forbes har identifisert hva som kjennetegner ledere som lykkes i sitt lederskap

Artikkelserie: Ledelse

Hjelp de nye lederne i gang

Praktiske startvanskeligheter, kollegial ensomhet og en uklar autoritet gjør den første tiden som leder vanskelig for mange

Les mer >>

Lederen har ordet!

Å jobbe med det pedagogiske arbeidet er noe av det viktigste jeg gjør

Les mer >>

Fra Pedagogisk leder til styrer

Det er viktig å ha tenkt gjennom en del problemstillinger når du vurderer å søke jobb som styrer

Les mer >>

Ord du som leder bør unngå å bruke

Som leder vil dine ord veie tungt, det er derfor viktig å bære bevisst hvordan noen av ordene vi omgir oss med kan virke på dine medarbeidere

Les mer >>

Hva er den viktigste utfordringen for ledere i dagens barnehager?

Gode voksne med fokus på barns beste

Les mer >>

Gode råd når du skal gi kritikk

Konkret, konstruktiv og kjærlig er stikkord for å komme seg videre i konflikter

Les mer >>

Som leder skal du forebygge mobbing

Mobbing trives best i stressede arbeidsmiljøer med dårlig ledelse

Les mer >>

Hva gjør egentlig en leder?

Kjenner du følelsen av en hektisk dag uten å ha utrettet synlige ting?

Les mer >>

Lederskap kan læres

Er det mulig å være både en god pedagog og leder?

Les mer >>

Bli en lykkelig leder

I denne artikkelen får du 11 gode råd til hvordan du kan bli en mer fornøyd leder

Les mer >>

Gode råd når du får kritikk som leder

Som leder må du trene på å gjøre kritikk om til noe positivt

Les mer >>

Gode råd til deg som vurderer å bli leder

Drømmer du om å bli leder, eller går du med en "leder i magen"?

Les mer >>

Barnehagen trenger modige ledere

I vanskelige tider trenger barnehagene kloke ledere med varme hjerter og stort mot, sier Björn Olsson. Men hva er en modig barnehageleder?

Les mer >>

Skal du takke ja eller nei til lederjobben?

Har du et stort behov for å få klapp på skulderen? Da er lederjobb kanskje ikke den rette veien for deg

Les mer >>

Tydelig sjef og leder i barnehagen

Del tre i vårt verktøy for lederutvikling handler om tydelighet i sin lederstil.

Les mer >>

Lederrollen - trygghet i lederrollen del 1

Johan Velten, har undersøkt hva som skaper trygghet og utrygghet i lederrollen.

Les mer >>

Bli en bedre lytter

Kommunikasjon handler også i stor grad om å lytte

Les mer >>

Er du leder eller administrator?

Husker du hvorfor du ble leder. Var det et valg eller ble det bare sånn?

Les mer >>

Hvordan håndtere vanskelig e-poster?

Vi kommuniserer mer og oftere på e-post. Dette er en kilde til mer misforståelser enn direkte kommunikasjon.

Les mer >>

Hvordan skape positivitet på arbeidsplassen

Hva er det som skaper de beste øyeblikkene på din arbeidsplass?

Les mer >>

Gi anerkjennelse slik at den virker

Anerkjenn dine medarbeidere, men gjør det med troverdighet

Les mer >>

Rom og læring

Hvordan påvirker rommet barns utvikling og læring?

Les mer >>

Modig ledelse i barnehagen.

Hvorfor skal noen ville følge deg?

Les mer >>

Barnehageforum © 2021