Glemt passord
Den som er sendt på gangen blir sittende og se på de andre – ekskludert fra fellesskapet, til spott og spe
Det er mange gode grunner til å vurdere overgang til økologisk mat i barnehagen.
De ansatte i barnehagen er kanskje de aller første tilknytningspersonene barna møter utenfor hjemmet.
Er det noen motsetning mellom å bygge den pedagogiske virksomheten på vedtatte læreplaner, og å ta utgangspunkt i barns interesser og perspektiv?
Hvordan arbeider barnehagens ansatte med bøker?
Anser du deg selv for å være selvsikker? Og hva betyr det for deg å være selvsikker?
Krav om prestasjoner og det å lære seg bestemte kunnskaper har ingenting i barnehagen å gjøre
Hva er lek? Forfatteren gir oss her et innblikk i lekens historie
Barnehageforum har møtt Ole Fredrik Lillemyr.
Lek er kjernen i pedagogikken i våre barnehager. I hvilken grad har personalet et felles begrepsapparat for å jobbe med leken?
Ellen Os skriver om barns lek og lekende samvær og den voksnes rolle.
Vi kommer ofte i situasjoner der vi provoseres av eller er bekymret for barns atferd
En gruppeoppgave til bruk i kollokviearbeid, personal- eller avdelingsmøter.
Er lek blitt redusert til et pedagogisk redskap for barns læring?
Lek og læring skal gå hånd i hånd sier Ivy Schousboe
Leken er viktig for barns læring og utvikling, men hvordan forholder de voksne seg til leken?
Hva sier den nye rammeplanen om voksenrollen i barns lek? Skal vi delta i leken eller bør vi holde oss utenfor? Eller finnes et tredje alternativ?
Dette er en høyst interessant oppgave om sammenhengen mellom språkvansker og rollelek.
Har du oversikt over hvem som leker med hvem og hva de leker? Er det noen som kun leker alene?
Her finner du kort og forståelig om ulike teoretikeres syn på barns lek.
Med denne artikkelen ønsker jeg å rette søkelyset mot en type lek jeg mener får alt for liten plass i litteratur og praksis
Det helt grunnleggende både for leken og det vi ellers gjør i barnehagen, er hvilket barnesyn og hvilke holdninger til barn vi har, mener Hanne Nesfeldt
Boken Lekens flertydighet bør være en etterlengtet bok for alle som er opptatt av lekens genuine plass i barnehagepedagogikken
Hvor ble det av leken spør Margaretha Öhman i sin nye bok "Det viktigste er å få leke"
"Næimen, er det en løve her?» spør jeg, men får bare knurring til svar."
Lek er barnets språk og det krever lydhøre, observante og tilstedeværende voksne for å forstå nyansene i dette språket, og å lære av det.
Hvilke dilemmaer står de voksne overfor i møte med ettåringenes lek?
Noe av det aller viktigste i et godt barneliv er å få fordypet seg i lek
Med litt veiledning kan den ville leken eller tumleleken være en god aktivitet
Hvordan legger man til rette for god rollelek? Vi har snakket med to barnehager som har leken høyt på prioriteringslisten.
Utearealet i barnehagen blir redusert samtidig som arealet til parkering forblir uendret