Noe av det aller viktigste i et godt barneliv er å få fordypet seg i lek

Derfor trenger barn å være omgitt av lekekloke voksne.
I en tid der det er mange som har meninger om hva som er viktig å holde på med i barnehagen, er kunnskapen om lek ekstra viktig å holde fast ved. Trude Brendeland mener det er helt avgjørende at de ansatte i barnehagene forstår hvordan de kan skape et rikt lekemiljø.
 

– Leken er en drivkraft som ligger dypt i alle mennesker. En drift til å skape verdener i sandkassa, servere luftkaffe med største selvfølgelighet eller ile ned rutsjebanen som supermann på viktig oppdrag. Leken er en nødvendig og grunnleggende kilde til livslyst, læring og tilhørighet. Derfor trenger barnehagen voksne som forstår dette, voksne som er det jeg kaller lekekloke, sier Trude Brendeland.
 

Lekelyst

Trude Brendeland har mange års erfaring som førskolelærer. I dag driver hun inspirasjonsforetaket Fantasifantasten, og har blant annet gjennom kurset "Lekelyst – med rom for lek", tent en gnist hos et stort antall barnehagefolk. Trude har også gitt ut bøkene Magiske samlingsstunder og Fortell med meg!
– Når jeg holder kurs, spør jeg ofte deltakerne om å fortelle om sine egne, beste lekeminner. Det gjør de gjerne. Når jeg spør dem: "Hvor var de voksne?", er det få som kan huske det. Derfor tror jeg det er viktig at vi stiller spørsmålet: Hvor er de voksne i barnehagen i dag?
 
Det er de voksne som bestemmer tiden for lek. Det er de som bestemmer rommene, de som bestemmer materialene. De voksne har stor makt over leken!
 

Lek som fortelling

Trude Brendeland sammenligner gjerne lekens dramaturgi med en god fortelling. Hva er det som gjør at en fortelling griper oss? Som får oss til å bli fenget og dypt engasjert? Hun tror det handler om mye av det samme i leken. Spennende lekerom, materialer og støttende voksne kan hjelpe barna med å forfatte medrivende lekeforløp.
– Det kan handle om rommene vi tilbyr barn å leke i. Hvordan ser de ut? Inviterer og inspirerer de til lek? Mange barnehager i dag preges av store, åpne flater. Men forskning viser at barn liker små rom, steder å gjemme seg og lukke seg inne, når de skal leke. Hva kan vi gjøre med det?
Det handler i stor grad også om materialer, sier Trude. Hva slags materialer kan hjelpe barna til å forfatte leken? Hvordan fungerer for eksempel ferdige, definerte leketøy i denne sammenhengen, sammenlignet med materialer som kan brukes til mye forskjellig, for eksempel gjenbruksmaterialer?
 
– Voksne må også forstå hvordan de kan støtte leken med sin tilstedeværelse. Hva er en god, lekeklok voksen for et barn? Hvilke «regler» bør en voksne følge for å skape gode sosiale rom for lek?
– Du opplever stort engasjement og får stor respons når du snakker til barnehagefolk om dette. Er det ikke litt rart at barnehagefolk fortsatt trenger påfyll når det gjelder et klassisk tema som lek?
– Jeg tror barnehagefolk har gode holdninger og god kunnskap. Det står mye bra om lek i årsplaner og målformuleringer. Men jeg opplever at hos mange er det et steg derfra og til hva dette betyr i praksis. Behovet for konkrete tips og ideer, og for å se og høre de gode eksemplene og praksisfortellingene, det behovet er stort, sier Trude Brendeland.

Følelsesskolen: Flere verktøy til følelsen Redd

Morsomme leker og øvelser for å bli kjent med redselen og usikkerheten hos seg selv

Les mer >>

LØFT for en urolig gutt

Rolf er urolig. Sitter sjelden stille. Poden er ellers blid og hverken spytter, slår eller sykler på andre. Det hjelper lite når voksne ber 8-åringen være stille eller sitte rolig. Har du forslag til hvordan vi kan arbeide løsningsfokusert (LØFT) med denne gutten?

Les mer >>

Venting i garderoben

Hva kan skje når personalet tar med seg stoppeklokke inn i garderoben og sjekker hvor lenge barn må vente på å få hjelp?

Les mer >>

Sendt på gangen

Den som er sendt på gangen blir sittende og se på de andre – ekskludert fra fellesskapet, til spott og spe

Les mer >>

Ja, vi elsker livsgleden i leken!

Livsglede, mestring og følelse av egenverdi er utvilsomt blant de stikkord som fremhever hva som er aller viktigst for barn i barnehagen

Les mer >>

Ta barnas tull og tøys på alvor

Tiss og bæsj og promp går aldri av moten. Barn elsker å tulle og tøyse. Men hva handler dette fenomenet om? Og hvordan blir barns tull og tøys møtt av de voksne? – spør Sonja Kibsgaard i sin nye bok.

Les mer >>

Sosial utvikling – en oversikt

Hans Vejlskov gir i denne norske oversettelsen et bredt innblikk i vårt syn på sosial utvikling. Den finnes kun på Barnehageforum.

Les mer >>

Meningsfulle samtaler

Vet du nok om Luke Skywalker og Herr Gru til å være en interessant samtalepartner for barn? Og hva med Peppa Gris, Sara og tjuaguttene, eller Poppeloppene?

Les mer >>

Nå kan du sitte ved siden av meg resten av dagen!

Det er ikke greit å slå eller stikke de andre, og dette veit du

Les mer >>