Oppmerksomhetsproblemer og overaktivitet

De pedagogiske veiene fra oppmerksomhetsproblemer og hyperaktivitet går via språk, forståelse, tanker og relasjoner.

Les mer >>

Dukkelek og legolek i samme rom?

Bidrar barnehagen til å opprettholde tradisjonelle kjønnsrollemønster ved å dele såkalte gutte- og jenteleker i forskjellige kroker eller rom?

Les mer >>

Velkommen til familieforum i Stavanger

For de som har muligheter kan det være verdt å ta en tur til IMI forum i Stavanger, for å få med seg dette seminaret med mange spennende foredragsholdere

Les mer >>

Økt fokus på læring er feilslått

Dion Sommer har gjennomført nærstudier av forskning på tidlig innsats

Les mer >>

Vi må bruke vår nye kunnskap om små barns hjerner

Nye metoder har gitt oss helt ny kunnskap om hva som foregår i små barns hjerner. Denne kunnskapen er det viktig at vi tar i bruk, mener forskeren Ann Elisabeth Knudsen.

Les mer >>

Fonologiske strategier

Hva er bakgrunnen for småbarns babyspråk? Er det riktig av voksne å svare med babyspråk?

Les mer >>

Alva og de andre vet noe

Forfatteren mener at utvikling av kjønn og barns seksualitet er et tabubelagt tema når det gjelder barn i barnehagealder i Norge.

Les mer >>

Snakk om bildet 2 - Speil, speil...

I denne bildeserien vises en situasjon som danner et godt grunnlag for en diskusjon om etikk.

Les mer >>

Barn tenker annerledes enn oss voksne

Barns sosiale verden er oftest utviklet før de møter mer formelle matematiske problemer.

Les mer >>