Kaoslek på ukeplanen?
Artikkelserie: Lek
Er leken for voksenstyrt i din barnehage?
Krav om prestasjoner og det å lære seg bestemte kunnskaper har ingenting i barnehagen å gjøre
Les mer >>Lekens utviklingshistorie
Hva er lek? Forfatteren gir oss her et innblikk i lekens historie
Les mer >>Om lek, opplevelse og læring
Barnehageforum har møtt Ole Fredrik Lillemyr.
Les mer >>En helhetspedagogisk forståelse av lek
Lek er kjernen i pedagogikken i våre barnehager. I hvilken grad har personalet et felles begrepsapparat for å jobbe med leken?
Les mer >>Barnehagens betydning for små barns lek og lekende samvær
Ellen Os skriver om barns lek og lekende samvær og den voksnes rolle.
Les mer >>Barns krangling under fri lek
Vi kommer ofte i situasjoner der vi provoseres av eller er bekymret for barns atferd
Les mer >>Lek på barnas premisser?
En gruppeoppgave til bruk i kollokviearbeid, personal- eller avdelingsmøter.
Les mer >>Utfordrer synet på lek
Er lek blitt redusert til et pedagogisk redskap for barns læring?
Les mer >>Lek og læring ingen motsetning
Lek og læring skal gå hånd i hånd sier Ivy Schousboe
Les mer >>Lek for livet
Leken er viktig for barns læring og utvikling, men hvordan forholder de voksne seg til leken?
Les mer >>Voksen tilstedeværelse i leken – sentralt i ny rammeplan
Hva sier den nye rammeplanen om voksenrollen i barns lek? Skal vi delta i leken eller bør vi holde oss utenfor? Eller finnes et tredje alternativ?
Les mer >>Hvilke utfordringer kan barn med spesifikke språkvansker få i rollelek?
Dette er en høyst interessant oppgave om sammenhengen mellom språkvansker og rollelek.
Les mer >>Observasjonsskjema - lekekategorier
Har du oversikt over hvem som leker med hvem og hva de leker? Er det noen som kun leker alene?
Les mer >>Kort om leketeorier
Her finner du kort og forståelig om ulike teoretikeres syn på barns lek.
Les mer >>Hva er det viktigste dere gjør for å gi leken gode vilkår?
Det helt grunnleggende både for leken og det vi ellers gjør i barnehagen, er hvilket barnesyn og hvilke holdninger til barn vi har, mener Hanne Nesfeldt
Les mer >>Glitrende og utfordende om lekens flertydighet
Boken Lekens flertydighet bør være en etterlengtet bok for alle som er opptatt av lekens genuine plass i barnehagepedagogikken
Les mer >>Hvor ble det av leken?
Hvor ble det av leken spør Margaretha Öhman i sin nye bok "Det viktigste er å få leke"
Les mer >>Voksenstyrt frilek?
"Næimen, er det en løve her?» spør jeg, men får bare knurring til svar."
Les mer >>Den betydningsfulle leken
Lek er barnets språk og det krever lydhøre, observante og tilstedeværende voksne for å forstå nyansene i dette språket, og å lære av det.
Les mer >>Den sårbare leken
Hvilke dilemmaer står de voksne overfor i møte med ettåringenes lek?
Les mer >>Barn trenger lekekloke voksne
Noe av det aller viktigste i et godt barneliv er å få fordypet seg i lek
Les mer >>Lekende leseglede
Alle vet at man kan lese en bok. Men kan man også leke en bok?
Les mer >>Den frie leken finnes ikke
La barna få utfolde seg i ville leker
Med litt veiledning kan den ville leken eller tumleleken være en god aktivitet
Les mer >>Her lever rolleleken!
Hvordan legger man til rette for god rollelek? Vi har snakket med to barnehager som har leken høyt på prioriteringslisten.
Les mer >>Bilen prioriteres foran barnas lekeareal
Utearealet i barnehagen blir redusert samtidig som arealet til parkering forblir uendret
Les mer >>