Les også
Demokratisk versus skremselspedagogikk
Det skal ikke være en vinner og en taper i en konflikt mellom et barn og en voksen
Les mer >>Tenkte tanker om Abraham H. Maslow
Abraham Maslows behovspyramide er viden kjent, langt utenfor pedagogikkområdet. Her finner du en god innføring i hans tanker og ideer.
Les mer >>Barneboka og språket
Barn lærer språk gjennom å bruke språk, gjennom deltakelse i sosiale og kulturelle praksiser hvor språk og handling har en funksjon sammen. Å samles rundt barneboka er en slik praksis.
Les mer >>Definisjonsmakt i barnehagen – Du lager jo alltid bråk
Hvem får definere hvem vi er? I barnehagen har voksne en spesiell makt – definisjonsmakt. Det betyr at de gjennom språk, handlinger og holdninger påvirker hvordan barn ser på seg selv og hverandre.
Les mer >>Filosofi for barn
Mette Hegnhøj Mortensen er vår danske pedagogiske journalist. Hun har besøkt Valhalla SFO i Danmark. Tema er filosofisamlinger.
Les mer >>Den voksnes betydning for barns selvfølelse og selvbilde
Dette er en studentoppgave fra en førsteklassestudent som ser på sammenhengen mellom barns selvfølelse og samspillet mellom voksne og barn.
Les mer >>



.jpeg)

