

Les også
Ny forskning fra New Zealand
Te Whãriki ser på barns læring som en holistisk og integrert prosess. Barn er aktivt lærende.
Les mer >>Definisjonsmakt i barnehagen - Du er alltid så vanskelig
Hvem får definere hvem vi er? I barnehagen har voksne en spesiell makt – definisjonsmakt. Det betyr at de gjennom språk, handlinger og holdninger påvirker hvordan barn ser på seg selv og hverandre.
Les mer >>Habibi
Vi kan ikke forvente at barna skal forstå norsk bare vi overøser dem med norske ord. Vi trenger mellomledd, bindeledd, broer mellom språkene. I vår barnehage er Aya og Naima slike broer.
Les mer >>Verdigrunnlaget og barnehagen vår
Å arbeide med verdigrunnlaget i egen barnehage er en evig prosess. Formuleringer må stadig drøftes og klargjøres.
Les mer >>Kommunikasjon med barn under tre år
Studenters møte med praksis kan ofte være nyttig lesing for barnehagen. De ser verden med nye øyne og kan ofte åpne for nye tanker.
Les mer >>Andre har pult!
Det går for tiden en høylytt debatt om barns seksuelle lek i barnehagen. Pia Friis kan vel sies å ha initiert den, godt hjulpet av Dagbladet. Her er en historie fra en barnehage.
Les mer >>