Alle som har gått i barnehage kan si "trekant" og peke på en trekant. De kan si "sirkel", og peke på sirkelen. Men når Else Havnevik Devold holder opp en trekant og spør "Hvilken form har den?", da er det flere som ikke forstår hva hun mener. De har lært enkeltordene, men forstår ikke fellesbetegnelser og sammenhenger.
– Mange lærer seg en "hverdagsnorsk", men sliter med begreper og forståelse. De kan ordene, som hest og hund og katt, men skjønner ikke nødvendigvis at de tilhører felleskategorien dyr. De kan skrive navnet sitt, men har ikke kontroll på preposisjonene, og kan skrive navnet sitt midt på arket når de får beskjed om å skrive det øverst. De skjønner ikke hva "øverst" betyr. Hvis norsk skal være lærespråket, må man kunne mer enn ordene. Man må kunne begreper, må kunne kategorisere og generalisere, må forstå sammenhenger og bruk av ordene – og det jobber vi mye og systematisk med blant de yngste i skolen, sier Devold.
Else Havnevik Devold har de siste årene vært ressurslærer ved Tøyen skole, med språkarbeid for barn med norsk som andrespråk som hovedarbeidsfelt. Fra august er hun utviklingslærer ved Nordtvedt skole, og skal jobbe med språk og matematikk. Else har bakgrunn som barnehagelærer, har jobbet mange år i skolen, og har vært med på å utvikle læreverk for språkarbeid i barnehage og skole.
– Det første vi gjør når de begynner på skolen, er å kartlegge norskferdighetene til alle elevene. Da ser vi store forskjeller, og legger opp et systematisk løp for de som trenger ekstra øvelse. Og da er det jeg sier at "jeg jobber som barnehagelærer i skolen", for da bruker vi i stor grad spill og lekende aktiviteter for å få brukt språket. Vi jobber i små grupper, driver med lotto, bingospill og lignende, noe de er helt i riktig alder for å la seg fenge av. Og da ser vi store framskritt, forteller Devold.
Barnehagefolk blir gjerne skeptisk når de hører ord som "systematisk" og "strukturert" språkarbeid, og kobler dette til tradisjonell undervisning. Derfor unngår Else Havnevik Devold som regel disse begrepene når hun snakker til barnehageansatte, hun snakker heller om planlagte aktiviteter.
– Poenget er at vi kan ikke la tilfeldighetene styre om barnet skal lære godt norsk eller ikke. Vi må ha en mening om hvilke språklige erfaringer barnet skal gjøre, og så må vi jobbe systematisk for at de skal få disse erfaringene. Barn lærer mye språk gjennom lek, men erfaring viser at de lærer ikke nok gjennom frilek. Da blir det gjerne tilfeldig hvem som lærer hva. Derfor må barnehagene lage systemer som sikrer at alle barn får de nødvendige språk-erfaringene. Vi kan ikke drive med to pedagogikker, en for de barna vi tror kan nok, og en for de vi tror kan for lite. Vi må sikre at vi har aktiviteter med språklig innhold som er morsomme og spennende nok og som når alle barn.
– Og under konferansen "Det magiske språket" vil du gi konkrete råd og tips om hvordan dette kan gjøres? – Det vil jeg! lover Else Havnevik Devold.
Les også
Hør på maken - tospråklig assistanse i barnehagen
I dette heftet viser forfatteren hvilke muligheter barnehagene har for å tilrettelegge arbeide for tospråklig assistanse i barnehagen.
Les mer >>Hva er dokumentasjon og når blir den pedagogisk?
Begrepet dokumentasjon viser til noe som har skjedd, noe som er avsluttet. Dokumentasjon er dermed fortidsrettet og «historisk», retrospektiv og statisk.
Les mer >>Utforskning og undring: – Nysgjerrighet gir grobunn for læring
Undring kan forstås som en følelse som blir vekket av noe vi blir overrasket eller forbauset over.
Les mer >>Barns rettigheter
Denne artikkelserien gir deg et godt verktøy for å kunne arbeide med menneskerettigheter i barnehagen
Les mer >>Går skyene på batteri?
Barnehagen trenger mange blikk og stemmer for å undersøke og belyse potensialet som ligger der som et springbrett for videre arbeid.
Les mer >>Hva må morgensdagens barnehageleder kunne?
Er det mulig å være en tydelig leder i en organisasjon med lite hierarki?
Les mer >>





