logo
logo logo
  • Pedagogikk
    • Rammeplan
    • Spes.ped.
    • Teoretikere
    • Omsorg, lek og læring
    • Migped
    • Samspill og kommunikasjon
    • Barns utvikling
  • Ledelse
  • Barn og helse
    • Førstehjelp
    • Smittsomme sykdommer
    • Forebyggende tiltak
    • Skriv til foreldre
    • Andre tilstander
    • Annet helsestoff
    • Smittevern
  • Idebank
    • Kommunikasjon, språk og tekst
    • Kropp, bevegelse og helse
    • Kunst, kultur og kreativitet
    • Natur, miljø og teknikk
    • Etikk, religion og filosofi
    • Nærmiljø og samfunn
    • Antall, rom og form
  • Tema
    • Agenda
    • Barnehagefolk - zoomsamtaler
    • Barnevern
    • Barns medvirkning
    • De minste barna
    • Den viktige leken
    • Følelsesskolen
    • Hjemmebarnehage - intervjuer
    • IKT i barnehagen
    • Juleforberedelser
    • Kunstfag
    • Ledelse
    • Matematikk i barnehagen
    • Matglede i barnehagen
    • Ny i barnehagen
    • Pedagogisk dokumentasjon
    • Personalmøtet
    • Rekruttering
    • Samlingsstund
    • Språk
    • Temaheftene til rammeplanen
  • Verktøy
    • Munch i barnehagen
    • Aktive foreldremøter
    • Personalmøte - Rammeplan - Barns trivsel
    • Personalmøte - Rammeplan - Pedagogisk dokumentasjon
    • Personalmøte - Rammeplan - Barns medvirkning
    • Ulik alder -ulike behov
    • Personalmøte - Rammeplan - Pedagogisk virksomhet
    • Personalmøte - Rammeplan - formål, verdier og syn på barn
    • Mobbing i barnehagen
    • Relasjonsbasert ledelse
    • Velkommen til barnehagen
    • Profesjonelt relasjonsarbeid
    • Følelseskolen
    • Skiaktiviteter
  • Kurs
  • Digital kursbase
  • Podcast
  • Bli medlem
  • Glemt passord

    Bli medlem

På sporet av gamle dager

  • John Roald Pettersen
  • 09.09.2013

Hvordan var det å leve da oldemor eller tippoldefar var barn?

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Les også

Tidlig innsats – lekende innsats

"Alle" er enige om at tidlig innsats er viktig. Men hva betyr det? Dion Sommer vil heller ha lekende innsats enn tidlige skoleaktiviteter.

Pedagogisk arbeid med iPad

Verdifull læring i en bevisst bruk av iPad

Det digitale bildet som støtte til språkutviklingen

Det digitale bildets muligheter i barnehagen er mange.

Humor being's

I denne fordypningsoppgaven er det humor blant de yngste barna som er tema.

Barns bidrag til kvalitet i barnehagen

Hva er barnehagekvalitet? Det er mange tilnærminger å velge mellom dersom vi vil prøve å besvare dette spørsmålet

ADHD - Et UFAprosjekt

ADHD hos førskolebarn er nok mer utbredt en vi kjenner til. Denne oppgaven tar for seg problematikken rundt dette.

Rapportering av barnas norskkunnskaper- til hvilken nytte?

Hvilken nytteverdi har rapportering av barns norskkunnskaper, og vil den bidra til å styrke norskkunnskaper hos barn før skolestart? 

Les mer >>

Når foreldre er kritiske på foreldremøter

Foreldremøtet er en enestående sjanse for ledelsen og de ansatte til å presentere barnehagen på en faglig og vennlig måte

Les mer >>

Lederen har ordet!

Per Mikkel ble i 2012 kåret til ”Årets barnehageleder”

Les mer >>

Snakk om bildet 8 - Å få være med

Hvordan kan vi sikre at alle barn har noen å leke med? Dette er et av mange spørsmål som kan gjøre seg gjeldende ved refleksjon rundt disse bildene.

Les mer >>

Stille barn som sliter

Mellom 5 og 8 prosent av alle skolebarn er så stille og tilbaketrukne at det hindrer dem i læring og sosial omgang, viser en ny kartlegging. Hva kan vi gjøre for disse barna i barnehagen?

Les mer >>

Har Fredrikstad kommune glemt førstespråkets betydning?

Midlene som er tilgjengelige for oss står ikke i samsvar med oppgavene vi er pålagt å utføre

Les mer >>

Barnehageforum © 2021