logo
logo logo
  • Hjem
  • Pedagogikk
    • Rammeplan
    • Spes.ped.
    • Teoretikere
    • Omsorg, lek og læring
    • Migped
    • Samspill og kommunikasjon
    • Barns utvikling
  • Ledelse
  • Barn og helse
    • Førstehjelp
    • Smittsomme sykdommer
    • Forebyggende tiltak
    • Skriv til foreldre
    • Andre tilstander
    • Annet helsestoff
  • Idebank
    • Kommunikasjon, språk og tekst
    • Kropp, bevegelse og helse
    • Kunst, kultur og kreativitet
    • Natur, miljø og teknikk
    • Etikk, religion og filosofi
    • Nærmiljø og samfunn
    • Antall, rom og form
  • Tema
    • Barnevern
    • Barns medvirkning
    • De minste barna
    • Den viktige leken
    • Følelsesskolen
    • IKT i barnehagen
    • Juleforberedelser
    • Kunstfag
    • Ledelse
    • Mat i barnehagen
    • Matematikk i barnehagen
    • Matglede i barnehagen
    • Ny i barnehagen
    • Pedagogisk dokumentasjon
    • Personalmøtet
    • Rekruttering
    • Samlingsstund
    • Sommer i barnehagen
    • Språk
    • Temaheftene til rammeplanen
  • Verktøy
    Personalmøte - Rammeplan

    TEMA: Barnehagen som pedagogisk virksomhet

    Personalmøte - Rammeplan

    TEMA: Barnehagens formål, verdier og syn på barn

    Mobbing i barnehagen

    KURS: Over en periode på 4-6 uker

    Relasjonsbasert ledelse

    En guide til ledelse med hjerte og hjerne

    VELKOMMEN til barnehagen

    Oppskrift på det første foreldremøte

    Profesjonelt relasjonsarbeid

    - en verktøykasse til refleksjon over relasjoner

    Følelseskolen

    Artikkelserie om følelser

    Skiaktiviteter

    Timeprogram for skiaktiviteter i barnehagen

  • Kurs
  • Bli medlem
  • Glemt passord

    Bli medlem

Barn og integritet – del 1

  • Margareta Öhman
  • 14.01.2013

Det å verne om og støtte opp om barns kontinuerlige identitetsprosess og streben etter integritet fordrer aktive, bevisste og lydhøre voksne.

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Les også

Samlingsstunden – hva er den til for?

Hvorfor har vi samlingsstund? Planlegges de grundig eller rasker man med seg en bok fem minutter før?

Lære språk og lære gjennom språk

Hvordan kan barnehagen støtte barn i å bruke språk i ulike aktiviteter?

Har barnehagen din en god matkultur?

Sett av et år til å etablere din barnehages matkultur, er rådet fra høgskolelektor Karen Lassen.

Følelsesskolen: Flere verktøy til følelsen sint

I denne artikkelen gir Maria-Pia Gottberg deg mange konkrete øvelser for følelsen sint.

Studietur til Reggio Emilia i uke 48, 26.11. – 02.12.2006

Hva med en tur til Reggio Emilia i høstmørket? Det norske Reggionettverket og Det danske Reggio Emilia nettvert arranterer en studietur i slutten av november

Barn kan! Eplekompott

Alle barn liker eplekompott!

Tolv momenter for å forebygging mobbing i barnehagen

Alle barnehager skal jobbe med å forebygge mobbing. Her følger noen konkrete tips for å komme i gang.

Les mer >>

Stimulering og glede

Hva er viktigst for å skape gode barnehager for ettåringer?

Les mer >>

Følelsesskolen del 8: Skam

Her fortsetter følelsesskolen, denne gangen handler det om skam

Les mer >>

Delaktighet som form och innebörd

Barns medvirkning kalles delaktighet i Sverige. Det å lese denne artikkelen gir et interesant perspektiv på vårt eget fokus på barns medvirkning.

Les mer >>

Snakk om de minste!

Dette er en gruppeoppgave til bruk på personal- eller foreldremøter.

Les mer >>

Knip barn på fersken!

Vi vet alle at det er avgjørende å være der når det skjer. Kommer vi for sent inn i situasjoner der f eks barn har en konflikt gående, blir det vanskelig å finne gode løsninger.

Les mer >>

Foreldreaktiv tilvenning i Lørenskog

Fire barnehager i Lørenskog prøver ut en ny modell for tilvenning.

Les mer >>

Anerkjennende relasjonar

Barnehageforum presenterer her en studentoppgave fra Høgskolen i Stord/Haugesund. Temaet er anerkjennende relasjoner.

Les mer >>

Ta gråten på alvor

Gråten er en del av barnehagehverdagen. Men hva forteller gråten oss? Og hvordan takler vi den?

Les mer >>

Barnehageforum © 2019