
Når barn forteller om å være ny i den norske barnehagen
Tilhørighet og deltagelse står på spill når migrantbarn begynner i den norske barnehagen.
Les mer >>Progresjon mellom plan og medvirkning
Er det noen motsetning mellom å bygge den pedagogiske virksomheten på vedtatte læreplaner, og å ta utgangspunkt i barns interesser og perspektiv?
Les mer >>Hva vi snakker om når vi snakker opp assistentene
Jeg mener det er på tide at barnehagelærere selv blir de fremste ambassadørene for å få flere barnehagelærere i barnehagen.
Les mer >>Sandkassa: Fra ørken til oase
Ingen barnehager tør å lage en lekeplass uten sandkasse. Lek i sand hører barndommen til.
Les mer >>Definisjonsmakt i barnehagen – Du lager jo alltid bråk
Hvem får definere hvem vi er? I barnehagen har voksne en spesiell makt – definisjonsmakt. Det betyr at de gjennom språk, handlinger og holdninger påvirker hvordan barn ser på seg selv og hverandre.
Les mer >>Likeverd er noe vi gjør
Likeverd mellom barn og voksne er et ideal som barnehagen bør ha.
Les mer >>