
Sett av rikelig med tid til barnas frie lek
I lekforskningen beskrives lek ofte som en frivillig aktivitet hvor selve aktiviteten er det viktigste. Sånn er det også når man spør barn om hva lek er. Det beskrives gjerne som en selv-kontrollert aktivitet hvor voksne ikke har bestemt hva de skal gjøre. En aktivitet som kjennetegnes av at det som skjer er artig, aktivt, spontant, fritt, ubegrenset, selv-initiert og naturlig.
Les mer >>Hvorfor så redd for gråt
Jeg forundres over hvordan vi voksne møter gråten i barnehagen sier Inger Fochsen Ellestad
Les mer >>Hvordan begynner man på skolen?
Det året du fyller seks skjer noe nytt og spennende! Noe du kanskje både gruer og gleder deg til.
Les mer >>Samtalene i barnehagen
Hvordan støtte de yngste barnas deltakelse i samtaler?
Les mer >>Piaget mot Vygotskij – Barns private tale
Denne artikkelen tar for seg noen av forskjellene på Piaget og Vygotskys syn på barn
Les mer >>Innføring i marte meo-metoden
Mange barnehager sverger til Marte Meos metoder. Her får du en kort innføring i metoden
Les mer >>