
Les også
Definisjonsmakt i barnehagen – Du lager jo alltid bråk
Hvem får definere hvem vi er? I barnehagen har voksne en spesiell makt – definisjonsmakt. Det betyr at de gjennom språk, handlinger og holdninger påvirker hvordan barn ser på seg selv og hverandre.
Les mer >>Forskning og undring sammen med barna
Hva er det som gjør at vi skal forske og undre i barnehagen? Jo, en av tingene er jo at barn lurer på så mye. I Årvollskogen barnehage i Oslo har små og store latt seg inspirere av Albert Åberg og hans spennende eksperimenter.
Les mer >>Barnehagen kan bryte de negative mønstrene
Barnehagen kan utgjøre en forskjell, men ikke alltid. Utsatte barn trenger bevisste ansatte for å kunne bryte negative mønstre, sier professor Bente Jensen.
Les mer >>Studietur til Reggio Emilia i uke 48, 26.11. – 02.12.2006
Hva med en tur til Reggio Emilia i høstmørket? Det norske Reggionettverket og Det danske Reggio Emilia nettvert arranterer en studietur i slutten av november
Les mer >>Engasjert kommunikasjon
En ting er å være opptatt av anerkjennende relasjoner på møter. En annen ting er engasjert tilstedeværelse med barna.
Les mer >>Kognitive teorier om lek
Til de stadiene for kognitiv utvikling som Piaget beskriver, knytter han også ulike former for lek
Les mer >>