

Les også
Barn kan! Rotgrønnsaker
Dette er en rett som helt fint kan gjøres klar dagen før
Les mer >>Filosofiske samtaler i barnehagen!
Filosof Øyvind Olsholt snakker om de store spørsmål, stilt av de små menneskene.
Les mer >>Barneboka og språket
Barn lærer språk gjennom å bruke språk, gjennom deltakelse i sosiale og kulturelle praksiser hvor språk og handling har en funksjon sammen. Å samles rundt barneboka er en slik praksis.
Les mer >>Snakk om bildet 5 - Gryende konflikt?
Hvordan reagerer du på barns uenigheter?
Les mer >>Sett av rikelig med tid til barnas frie lek
I lekforskningen beskrives lek ofte som en frivillig aktivitet hvor selve aktiviteten er det viktigste. Sånn er det også når man spør barn om hva lek er. Det beskrives gjerne som en selv-kontrollert aktivitet hvor voksne ikke har bestemt hva de skal gjøre. En aktivitet som kjennetegnes av at det som skjer er artig, aktivt, spontant, fritt, ubegrenset, selv-initiert og naturlig.
Les mer >>Kaotisk vannlek på kjøkkenet
Kan barns lek «forstyrre» andre barn inn i leken (fra et voksenperspektiv)?
Les mer >>