Les også
Hvem får snakke hvor?
På skolen bruker læreren 2/3 av taletiden i klasserommet. Av den resterende tiden får gutter 2/3 og jentene 1/3
Les mer >>Her lever rolleleken!
Hvordan legger man til rette for god rollelek? Vi har snakket med to barnehager som har leken høyt på prioriteringslisten.
Les mer >>Hvordan håndtere barn som slår?
Det finnes ikke en ferdig oppskrift på hvordan man gir barn andre handlingsmuligheter enn å slå.
Les mer >>Sett av rikelig med tid til barnas frie lek
I lekforskningen beskrives lek ofte som en frivillig aktivitet hvor selve aktiviteten er det viktigste. Sånn er det også når man spør barn om hva lek er. Det beskrives gjerne som en selv-kontrollert aktivitet hvor voksne ikke har bestemt hva de skal gjøre. En aktivitet som kjennetegnes av at det som skjer er artig, aktivt, spontant, fritt, ubegrenset, selv-initiert og naturlig.
Les mer >>Barns motstand
Barns handlinger kan forstås på ulike måter alt etter hva slags teoretiske briller eller linser vi har.
Les mer >>Barn kan! - Lunsjmuffins
Muffins er populært, og dette er et godt alternativ til de vanlige kakemuffinsene med mye sukker
Les mer >>
					
							
							




