logo
logo logo
  • Hjem
  • Pedagogikk
    • Rammeplan
    • Spes.ped.
    • Teoretikere
    • Omsorg, lek og læring
    • Migped
    • Samspill og kommunikasjon
    • Barns utvikling
  • Ledelse
  • Barn og helse
    • Førstehjelp
    • Smittsomme sykdommer
    • Forebyggende tiltak
    • Skriv til foreldre
    • Andre tilstander
    • Annet helsestoff
  • Idebank
    • Kommunikasjon, språk og tekst
    • Kropp, bevegelse og helse
    • Kunst, kultur og kreativitet
    • Natur, miljø og teknikk
    • Etikk, religion og filosofi
    • Nærmiljø og samfunn
    • Antall, rom og form
  • Tema
    • Barnevern
    • Barns medvirkning
    • De minste barna
    • Den viktige leken
    • Følelsesskolen
    • IKT i barnehagen
    • Juleforberedelser
    • Kunstfag
    • Ledelse
    • Mat i barnehagen
    • Matematikk i barnehagen
    • Matglede i barnehagen
    • Ny i barnehagen
    • Pedagogisk dokumentasjon
    • Personalmøtet
    • Rekruttering
    • Samlingsstund
    • Sommer i barnehagen
    • Språk
    • Temaheftene til rammeplanen
  • Verktøy
    • Mobbing i barnehagen
    • Skiaktiviteter
    • Følelseskolen
    • Profesjonelt relasjonsarbeid
    • Relasjonsbasert ledelse
  • Kurs
  • Bli medlem
  • Glemt passord

    Bli medlem

Ta gråten på alvor

  • John Roald Pettersen
  • 30.05.2018

Gråten er en del av barnehagehverdagen. Men hva forteller gråten oss? Og hvordan takler vi den?

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Les også

Venn, lekekamerat, bestekompis – eller en trussel?

Relasjoner mellom barn utgjør en så stor del av barnehagepedagogikken at det fremstår som en selvfølge.

Bli kvitt de 5 største tidstyvene

Det er ikke alltid det lønner seg å gjøre alle oppgaver som ramler ned på din pult

Mindre kjefting gir barn et bedre liv

Barn som ikke blir kjeftet på er mer åpne og tillitsfulle enn andre barn, de føler seg mer akseptert, og de får et mer positivt syn på livet.

Voksenpersoner med god omsorgsevne

Hva er viktigst for å skape gode barnehager for ettåringene?

Barn og integritet – del 2

Små barn har begrensede muligheter til å hevde sin integritet og forutse de fremtidige konsekvensene av for eksempel å være med på bilder eller i en film

Foreldremøterefleksjoner

Mitt første bekjentskap med tema foreldremøter var på den kommunale Barnevernskolen i Oslo i 1968

Glad - følelsesskolen del 4

Hvordan arbeide med følelser i barnehagen? Denne artikkelen tar for seg følelsen glad.

Les mer >>

Tingenes stillstand

Vi står utenfor avdeling Loppa i Brisken barnehage. Klokka er 10.27. Det er torsdag. Øyeblikket er frosset og vi kan gå inn og se.

Les mer >>

Skal barna straffes?

Er det greit å gi barn straff? Evenshaug drøfter denne problemstillingen i denne artikkelen

Les mer >>

Barnehagevettregler

Her følger noen gode komprimerte råd til barnehageansatte. Følger du disse, er det gode sjanser for at barna opplever et utviklende sosialt miljø.

Les mer >>

Observasjon og kjefteprosjektet

Her får vi et innblikk i hvordan Erik Sigsgaard arbeidet med forskningen omkring voksen barn relasjoner

Les mer >>

Ta gråten på alvor

Gråten er en del av barnehagehverdagen. Men hva forteller gråten oss? Og hvordan takler vi den?

Les mer >>

Mange småbarn får psykiske lidelser

Ingen klare kjønnsforskjeller på psykiske vansker hos små barn

Les mer >>

Samtalemetodikk del 3: Når foreldre ikke bryr seg om sitt barn

“Hva skal man gjøre når foreldrene ikke bryr seg om sitt barn?”

Les mer >>

Gutten er Supermanns far

Boken "Samspill og konflikter" er ikke ny, men den er fortsatt meget aktuell i forhold til likestilling i barnehagen.

Les mer >>

Barnehageforum © 2019