Glemt passord
I denne artikkelen kan du lese om hvordan man kan arbeide med dukkene Glad, Sint, Redd, Lei seg, Sur og Rolig i barnehagen
Filosof Øyvind Olsholt snakker om de store spørsmål, stilt av de små menneskene.
Til de stadiene for kognitiv utvikling som Piaget beskriver, knytter han også ulike former for lek
Av og til har jeg lurt på om det drysses magisk søvnpulver over vognrekka langs ytterveggen i barnehagen. Hvordan er det mulig for barna å finne ro på denne linjen av vogner, gjerne med nær distanse til ivrige trehjulssyklister som svisjer forbi med høylytte hvin?
Fenomenologi betyr læren om fenomener. Her er det altså leken som fenomen som er i fokus.
Nel Noddings er klar på at barn ikke er passive mottakere av omsorg, men deltagere i omsorgsrelasjoner. Hennes argumenter harmonerer godt med barnehagelovens paragraf 3 om barns rett til medvirkning.
Gråten er et utløp for følelser, og er helt naturlig når ettåringen får snudd opp-ned på tilværelsen sin, mener Kathrine M. Fagereng.
Gråten er en del av barnehagehverdagen. Men hva forteller gråten oss? Og hvordan takler vi den?