Venn, lekekamerat, bestekompis – eller en trussel?

Relasjoner mellom barn utgjør en så stor del av barnehagepedagogikken at det fremstår som en selvfølge.

Les mer >>

Kvalitet i relasjonsarbeid i Gjøvik

I Gjøvik kommune har de satt fokus på relasjonsarbeid, blant annet i samarbeid med Berit Bae.

Les mer >>

Sosial kompetanse er mer enn atferd

Barn kan lære seg en bestemt sosial atferd, men de er ikke sosialt kompetente før de har evne til å forstå andres tanker og følelser, og viser vilje til å handle på en positiv måte, sier professor Hans Vejleskov. Han har skrevet en bok om sosial kognisjon.

Les mer >>

Innføring i marte meo-metoden

Mange barnehager sverger til Marte Meos metoder. Her får du en kort innføring i metoden

Les mer >>

Guide: Slik møter du gråten

Barn skal få lov til å være lei seg. Og de skal få bekreftet følelsen av å være lei seg. Men hvordan gjør man det? Hva sier man? Og hvordan hjelper man barnet videre?

Les mer >>

«Si unnskyld til Anna!»

Tre tips til deg som vil lære barn å ta ansvar og be om unnskyldning

Les mer >>

Barn som biter barn

Vi får mange henvendelser om biting blant barn. Her er en artikkel som gir noen tips om denne problematikken.

Les mer >>

Snakk om de minste!

Dette er en gruppeoppgave til bruk på personal- eller foreldremøter.

Les mer >>

Primærkontaktsystemet i barnehagen

Hva er primærkontaktsystemet i barnehagen? Hvilken hensikt har det? Hvor kommer begrepet fra? Hva betyr det? Hvordan gir det seg utslag i praksis?

Les mer >>