logo
logo logo
  • Pedagogikk
    • Rammeplan
    • Spes.ped.
    • Teoretikere
    • Omsorg, lek og læring
    • Migped
    • Samspill og kommunikasjon
    • Barns utvikling
  • Ledelse
  • Barn og helse
    • Førstehjelp
    • Smittsomme sykdommer
    • Forebyggende tiltak
    • Skriv til foreldre
    • Andre tilstander
    • Annet helsestoff
    • Smittevern
  • Idebank
    • Kommunikasjon, språk og tekst
    • Kropp, bevegelse og helse
    • Kunst, kultur og kreativitet
    • Natur, miljø og teknikk
    • Etikk, religion og filosofi
    • Nærmiljø og samfunn
    • Antall, rom og form
  • Tema
    • Agenda
    • Barnehagefolk - zoomsamtaler
    • Barnevern
    • Barns medvirkning
    • De minste barna
    • Den viktige leken
    • Følelsesskolen
    • Hjemmebarnehage - intervjuer
    • IKT i barnehagen
    • Juleforberedelser
    • Kunstfag
    • Ledelse
    • Matematikk i barnehagen
    • Matglede i barnehagen
    • Ny i barnehagen
    • Pedagogisk dokumentasjon
    • Personalmøtet
    • Rekruttering
    • Samlingsstund
    • Språk
    • Temaheftene til rammeplanen
  • Verktøy
    • Munch i barnehagen
    • Aktive foreldremøter
    • Personalmøte - Rammeplan - Barns trivsel
    • Personalmøte - Rammeplan - Pedagogisk dokumentasjon
    • Personalmøte - Rammeplan - Barns medvirkning
    • Ulik alder -ulike behov
    • Personalmøte - Rammeplan - Pedagogisk virksomhet
    • Personalmøte - Rammeplan - formål, verdier og syn på barn
    • Mobbing i barnehagen
    • Relasjonsbasert ledelse
    • Velkommen til barnehagen
    • Profesjonelt relasjonsarbeid
    • Følelseskolen
    • Skiaktiviteter
  • Kurs
  • Digital kursbase
  • Podcast
  • Bli medlem
  • Glemt passord

    Bli medlem

Mobbing - hva er det?

  • Magne Raundalen
  • 09.10.2007

Hva er mobbing og hvilke konsekvenser kan det ha? Magne Raundalen kan blant annet fortelle at mobbing skader hjernen.

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Les også

Hvordan introdusere matematikk i små barns verden i barnehagen?

Lek og lær matematiske begreper på en naturlig måte i barnehagen

Gode barnehagelærere skaper gode relasjoner

Den gode barnehagelæreren er den som er oppmerksom, engasjert, som greier å fange barnets intensjoner, og som dermed bygger gode relasjoner, sier Ole Henrik Hansen.

Vi må jobbe aktivt for å styrke barnas psykiske helse

Når foreldrene føler seg trygge på de ansatte i barnehagen, så gjør barna det også. Derfor er den gode og tette dialogen så viktig, påpeker psykologen.

Den viktige liksomleken

Barn gjør en avansert øvelse når de omformer en stol til en båt eller en trepinne til et farlig dyr.

Om kunst- og kulturformidling i barnehagen

Hvilken tradisjon har man i norske barnehager for kunst og kulturformidling? Hva mener vi med formidling av kunst og kultur?

God norsk kommer ikke av seg selv

Barn trenger øvelse for å lære og forstå norsk. Derfor må både barnehage og skole jobbe systematisk med språket, mener Else Havnevik Devold. Men hvordan?

Artikkelserie: Mobbing

Mobbing – et gruppefenomen

Derfor er det barnegruppen som helhet man bør jobbe med, ikke enkeltbarn, sier forsker Mai Brit Helgesen.

Les mer >>

Som leder skal du forebygge mobbing

Mobbing trives best i stressede arbeidsmiljøer med dårlig ledelse

Les mer >>

Hvordan kan mobbing forstås?

Er små barn i stand til å mobbe?

Les mer >>

Barnehagebarn er ikke mobbere!

Med denne brosjyren om mobbing i barnehagen bommer FUB fullstendig med begrepsbruken mener artikkelforfatteren

Les mer >>

Mobbing i barnehagen

Denne brosjyren er utarbeidet blant annet i samarbeid med Kari Lamer. Den gir god innføring i hvordan barnehagen kan forebygge mobbing.

Les mer >>

Mobbing forekommer i barnehagen

Mange barn opplever mobbing i barnehagen daglig, eller flere ganger i uken

Les mer >>

Mobbing, vennskap og fellesskap

Med vårt samtaleverktøy får du innføringen du trenger for å komme i gang med spennende og utviklende filosoferende tanker omkring mobbing, vennskap og samhold.

Les mer >>

Er vi ikke til stede – vi voksne?

Vennskap, mobbing og bursdagsfeiringer.

Les mer >>

Tolv momenter for å forebygge mobbing i barnehagen

Alle barnehager skal jobbe med å forebygge mobbing. Her følger noen konkrete tips for å komme i gang.

Les mer >>

Et godt lekeklima forebygger mobbing

Men alt for ofte tar de voksne leken for gitt og lar barna klare seg selv.

Les mer >>

Mobbing – et gruppefenomen

Mobbing er et gruppefenomen. Derfor er det barnegruppen som helhet man bør jobbe med, ikke enkeltbarn, sier forsker Mai Brit Helgesen.

Les mer >>

Vennskapsprosjekt i barnehagen

Prosjektet skal bidra til et godt sosialt miljø og vennskap for alle barn.

Les mer >>

Mobbing i barnehagen (fub)

Et hefte om mobbing utgitt av foreldreutvalget for barnehager

Les mer >>

Barnehagene må ta mobbebrillene på

Barnehagene har et stort forbedringspotensial

Les mer >>

Handlingsplan økte bevisstheten rundt mobbing

Mobbing krever handling. Handling krever en plan. I Aremark og Mandal har de laget handlingsplaner mot mobbing i barnehagen.

Les mer >>

Mobbing blant normale barn i vanlige grupper

Små barn kan ekskludere andre fra aktiviteter og lek, og de har en forståelse av at disse handlingene kan såre andre

Les mer >>

Barnehageforum © 2021