Glemt passord
I et helhetlig økosystem kan man se fotosyntesen, vannets kretsløp og mye mer
Utfordringer i samtale med barn om vanskelige temaer knytter seg ofte til ens egne følelser. Personlige utfordringer er derfor noe vi finner i samtaler med kollegaer og foresatte, da vi også her kan ha utfordrende følelser.
Nel Noddings er klar på at barn ikke er passive mottakere av omsorg, men deltagere i omsorgsrelasjoner. Hennes argumenter harmonerer godt med barnehagelovens paragraf 3 om barns rett til medvirkning.
Respekt, omsorg og kjærlighet til barn er ikke noe du kan legge vekk i slutten av uken. Det gjelder alltid.
Noen barn finner hverandre. De bare blir venner. Andre trenger hjelp til å bygge vennskapsrelasjoner. I barnehagen er dette de ansattes ansvar, sier Anne Greve.
Det er mange gode grunner til å vurdere overgang til økologisk mat i barnehagen.
Gjør leken til en kraft i personalets praksis – med foredrag, refleksjonsoppgaver og praktiske verktøy.
Hvorfor oppstår det så mange konflikter mellom barn og voksne, og barn imellom?
Blir du usikker når barn reagerer med sinne og sterke følelser? Lurer du på hvordan du skal møte disse barna?
Når får unger egne meninger? Hvilken kompetanse kreves av voksne lyttere?
Jesper Juul har klare meninger om bruken av timeout i barnehagen og hjemmene.
Dette er en klassiker av en artikkel
Dette er første del i en spennende artikkelserie om emosjonell og sosial trening i barnehagen.
Mange er usikre på hvordan de skal forholde seg til barns medvirkning. Hvor skal man begynne? Her er et verktøy for diskusjon i personalgruppen.
Er du ute etter et forståelig teorigrunnlag for samspill og relasjoner, så finner du det her!
Hundeides temaer for godt samspil var en del av "Programmet for foreldreveiledning som ble satt i gang av Barne- og familiedeartrementet
En av de viktigste bøkene som er skrevet om læring, samspill og dialog mellom barn og voksne i dagens barnehage, sier Astrid Manger om boka Lyttende pedagogikk. Selv har hun vært så heldig å få oversette den.
Går det an å skape en pedagogikk der lek og læring integreres?