Glemt passord
Praktiske startvanskeligheter, kollegial ensomhet og en uklar autoritet gjør den første tiden som leder vanskelig for mange
Her kommer del 2 i vår serie kalt Følelsesskolen. Hvordan jobbe med følelsen sint?
De pedagogiske veiene fra oppmerksomhetsproblemer og hyperaktivitet går via språk, forståelse, tanker og relasjoner.
Begrepet ”solidaritet” er listet opp blant mange fine ord i barnehagens formålsparagraf. Men hva betyr det, egentlig?
I Bjergsted barnehage vil alle nye barn få komme på besøk én time hver uke i månedene før de skal begynne.
Det er mange overganger i barnehagen, og den viktigste er kanskje tilknytningsperioden på begynnelsen av barnehageåret
Hvorfor oppstår det så mange konflikter mellom barn og voksne, og barn imellom?
Blir du usikker når barn reagerer med sinne og sterke følelser? Lurer du på hvordan du skal møte disse barna?
Når får unger egne meninger? Hvilken kompetanse kreves av voksne lyttere?
Jesper Juul har klare meninger om bruken av timeout i barnehagen og hjemmene.
Dette er en klassiker av en artikkel
Dette er første del i en spennende artikkelserie om emosjonell og sosial trening i barnehagen.
Mange er usikre på hvordan de skal forholde seg til barns medvirkning. Hvor skal man begynne? Her er et verktøy for diskusjon i personalgruppen.
Er du ute etter et forståelig teorigrunnlag for samspill og relasjoner, så finner du det her!
Hundeides temaer for godt samspil var en del av "Programmet for foreldreveiledning som ble satt i gang av Barne- og familiedeartrementet
En av de viktigste bøkene som er skrevet om læring, samspill og dialog mellom barn og voksne i dagens barnehage, sier Astrid Manger om boka Lyttende pedagogikk. Selv har hun vært så heldig å få oversette den.
Går det an å skape en pedagogikk der lek og læring integreres?