Barnehageforum - Om ledelse og klovneri

Har lederrollen mye til felles med det å være klovn?

«Hilde, du må være klovn», sa Lillebett til meg en gang i 1965. Vi var på gårdsplassen. Det var høst og det begynte å bli mørkt. Innerst på gårdsplassen var det en gruset plass, plassen var rund og der hadde vi vår manesje.

Vi leker sirkus, Lillebett er sirkusdirektør, hun kommer med tydelige instruksjoner til oss andre. Lillebett bestemmer. Anne får komme først og er hest. Så er det Grete sin tur, hun er en vakker linedanserinne. Til slutt er det min tur, i rød kjeledress og lyseblå vindlue.

«Hilde nå er det din tur, du er klovn.» Det er min tur og jeg vet jeg må prestere, publikum skal le, og jeg skal være morsom. Jeg skal glede og begeistre, og jeg skal dumme meg ut.

Som yngstemann fikk jeg ikke velge, jeg måtte være klovn. Om det var noe genetisk, eller om de bare trengte en klovn, er jeg usikker på. Jeg har siden ofte lurt på hvordan dette har formet meg, å være yngst og å måtte være klovn. Og kanskje er det nettopp klovn jeg er, fremdeles, for har ikke nettopp lederrollen mye til felles med det å være klovn?

Jeg er den som skal stå opp og begeistre på kommando, eller etter ønske? Den som skal behage styret, glede personalet, og spre glede og latter til voksne og barn i barnehagen. Foreldrene skal føle seg trygge, personalet skal bli sett. Jeg har sagt at vi skal ha det gøy på jobben hver dag.

Jeg vet at når jeg viser min usikkerhet, setter ord på den, eller forteller at jeg har dummet meg ut så gjør jeg de andre voksne trygge. (Når Hilde kan gjøre feil og innrømmer det glatt, da er det vel håp for en annen en også.) Ved å være klovn, med hele klovnens følelsesregister, skaper jeg rom for mine medarbeidere, det blir høyt under taket. Det blir plass til å gråte og le, spontane skøyerstreker, eller et smil i forbifarten, latterkrampe på personalmøtet, eller å møtes i sorg når en arbeidskollega er død. Når jeg møter deg med meg, kan du møte meg med deg, og i dette mellomrommet skapes vårt møte, vårt samarbeid, vår dialog.

Som gestaltterapeut tror jeg utvikling skjer når vi blir kjent med våre egne polariteter, motsetninger. Når jeg tør å erkjenne at jeg både kan være utspekulert og velmenende, slem og snill, ensom og sosial. Det er i spenningen mellom disse polaritetene det blir spennende. Når det er rom for hele meg, kan jeg kjenne på hva som bor i meg og bruke dette i min utvikling på jobben.

Klovnen rommer både sorg og glede, mislykkethet, latter og hardt arbeid. Og det er akkurat slik jeg ønsker at personalarbeid i barnehagen skal være: hardt arbeid, glede, spontanitet og tilstedeværelse.

Vi lærer gjennom sanseopplevelse, og først når jeg er helt til stede i opplevelsen kan jeg kjenne etter hva jeg har lært og hvor jeg har lært det. Mye kunnskap sitter i kroppen, eller i fantasien eller i magen. Slik verden oppfattes av deg er din sannhet din verden.

Min er kanskje annerledes. Derfor blir denne oppdagelsesreisen på hva som oppstår i mellom oss så spennende. «Send in the clown!» Så kommer jeg da, susende på avdelingsmøtet, personalmøte, planleggingsdagen, og da er min oppgave å begeistre, få alles øyne rettet mot meg og være årvåkent tilstede, for der i mellomrommet mellom oss oppstår nye tanker og ideer til en bedre barnehage og vi reiser av gårde sammen. «Ja kom alle sammen, bli med, til Eventyrland for å se!» Jeg gleder meg, blir du med?

«Hilde, du må være klovn», sa Lillebett til meg en gang i 1965. Vi var på gårdsplassen. Det var høst og det begynte å bli mørkt. Innerst på gårdsplassen var det en gruset plass, plassen var rund og der hadde vi vår manesje.

Hilde Vrangsagen er førskolelærer og daglig leder i Lia barnehage. Hun har videreutdanning i sosialpedagogikk, veiledningspedagogikk, skolefritidspedagogikk og voksenpedagogikk og er utdannet livsstyrketrener og gestaltterapeut.

Leken, barna og du

LEKEN, BARNA OG DU

Gjør leken til en kraft i personalets praksis – med foredrag, refleksjonsoppgaver og praktiske verktøy.

Se mer »

Ledelse er også å være i opprør!

«Opprørets muskel er en god muskel», skriver forfatteren Torvald Steen. Han er ikke den eneste som peker på at opprør kan være en sunn og kreativ prosess som kan føre til forbedringer og nye muligheter.

Les mer >>

Hvem har metodeansvar i barnehagen?

Dette spørsmålet er blitt stilt etter at vi fikk et forslag til ny rammeplan for barnehagen

Les mer >>

Kan du være venner med en medarbeider?

Du behøver ikke overgi deg totalt til rollen som den ensomme ulv selv om du er leder. Det er ikke noe i veien for at du kan være venner med en medarbeider, men det krever bare at du tar noen forholdsregler.

Les mer >>

Mye trivsel trenger ikke gi jobbtilfredshet og kan sluke din tid til ledelse

Nyere forskning viser at for høyt fokus på trivsel på arbeidsplassen, faktisk kan virke mot sin hensikt.

Les mer >>

Modig ledelse i barnehagen.

Hvorfor skal noen ville følge deg?

Les mer >>

Heller autentisk leder enn tydelig leder

Begrepet "tydelig leder" går igjen i mange dokumenter og beskrivelser av god ledelse i barnehagen.

Les mer >>

Vet vi hvorfor vi gjør som vi gjør?

Det går fort i barnehagen. Mange valg tas på refleks – men hva skjer når autopiloten styrer mer enn bevisstheten? Kanskje er det på tide å sjekke om kartet fortsatt stemmer med terrenget.

Les mer >>

Hva er viktig å spørre om når du innhenter referanser?

Hvordan stiller du de riktige spørsmålene slik at du får ansatt rett person når du skal innhente referanser?

Les mer >>

Som leder skal du forebygge mobbing

Mobbing trives best i stressede arbeidsmiljøer med dårlig ledelse

Les mer >>