Sosial kompetanse er mer enn atferd

Barn kan lære seg en bestemt sosial atferd, men de er ikke sosialt kompetente før de har evne til å forstå andres tanker og følelser, og viser vilje til å handle på en positiv måte, sier professor Hans Vejleskov. Han har skrevet en bok om sosial kognisjon.

Les mer >>

Følelsesskolen – alle artikler samlet

Å arbeide med følelser er en spennende utfordring. Her har vi samlet alle artiklene i følelsesskolen

Les mer >>

Ta barnas tull og tøys på alvor

Tiss og bæsj og promp går aldri av moten. Barn elsker å tulle og tøyse. Men hva handler dette fenomenet om? Og hvordan blir barns tull og tøys møtt av de voksne? – spør Sonja Kibsgaard i sin nye bok.

Les mer >>

Kvalitet i relasjonsarbeid i Gjøvik

I Gjøvik kommune har de satt fokus på relasjonsarbeid, blant annet i samarbeid med Berit Bae.

Les mer >>

Men - dette er vel ikke noe å grine for!

Kan vi som voksne definere hva som er leit og hvor lenge det er ok å gråte når en har slått seg?

Les mer >>

Demokratisk versus skremselspedagogikk

Det skal ikke være en vinner og en taper i en konflikt mellom et barn og en voksen

Les mer >>

Pedagogisk dokumentasjon – en hjørnestein i virksomheten

Pedagogisk dokumentasjon er en viktig del av hverdagen for denne barnehagen

Les mer >>

Sangleker

Sangleker er en populær og nødvendig aktivitet i barnehagen. Det finnes utallige varianter. BarnehageForum presenterer her en del av de mest kjente sanglekene.

Les mer >>

Mobbing – et gruppefenomen

Mobbing er et gruppefenomen. Derfor er det barnegruppen som helhet man bør jobbe med, ikke enkeltbarn, sier forsker Mai Brit Helgesen.

Les mer >>