Barnehageforum - Observasjonsskjema – barns samarbeid under frilek

Den beste måten å evaluere barnas atferd på er å foreta strukturerte observasjoner og å snakke med barna.

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Leken, barna og du

LEKEN, BARNA OG DU

Gjør leken til en kraft i personalets praksis – med foredrag, refleksjonsoppgaver og praktiske verktøy.

Se mer »

Pedagogisk dokumentasjon har aldri vært viktigere!

Pedagogisk dokumentasjon er et arbeidsverktøy som kan bidra til at barn får en bedre hverdag i barnehagen.

Les mer >>

Alle med i Eigersund

ALLE MED er et nytt observasjonmateriell som er utviklet i et samarbeid med fagfolk i Eigersund kommune

Les mer >>

Hva er pedagogisk dokumentasjon?

Kari Pape skriver her avklarende om pedagogisk dokumentasjon i barnehagen. Dette er et godt grunnlagsdokument for en diskusjon i barnehagen.

Les mer >>

Observasjonsmetoder - barns sosiale ferdigheter

Skjemaet kan gi en god indikasjon på hvordan barnet fungerer i barnegruppen

Les mer >>

Pedagogisk dokumentasjon og rammeplanen

Det er tydelig samsvar mellom barnehagens formål, rammeplanens føringer og pedagogisk dokumentasjon.

Les mer >>

Observasjonsskjema – de voksnes måte å forholde seg til barna på

Hvordan forholder voksne og barn seg til hverandre? I to ulike barnehager kan dette være nokså forskjellig. På hvilken måte er voksne aktive sammen med barna, og hvordan snakker de til barn?

Les mer >>

Hva er dokumentasjon og når blir den pedagogisk?

Begrepet dokumentasjon viser til noe som har skjedd, noe som er avsluttet. Dokumentasjon er dermed fortidsrettet og «historisk», retrospektiv og statisk.

Les mer >>

Å fange læringen

Pedagogisk dokumentasjon er mer enn å henge opp bilder på veggene

Les mer >>

Om å skape kultur for bruk av pedagogisk dokumentasjon

Artikkelserie om pedagogisk dokumentasjon: DEL 1 - Kort teoretisk innføring

Les mer >>