Flere artikler innen Pedagogisk dokumentasjon
Observasjon – løpende protokoll
Dette er kanskje den metoden som er mest benyttet i barnehagen, men den er ikke enkel i bruk.
Les mer >>Observasjonsskjema – de voksnes måte å forholde seg til barna på
Hvordan forholder voksne og barn seg til hverandre? I to ulike barnehager kan dette være nokså forskjellig. På hvilken måte er voksne aktive sammen med barna, og hvordan snakker de til barn?
Les mer >>Observasjonsmetoder - Kontaktbarometer og barnebarometer
Målet med denne metoden er at en skal kartlegge hvilken type kontakt (+ positiv, -negativ eller 0 kontakt) personalet har med det enkelte barn i løpet av f.eks. en uke.
Les mer >>Observasjonsskjema - lekekategorier
Har du oversikt over hvem som leker med hvem og hva de leker? Er det noen som kun leker alene?
Les mer >>Observasjonsskjema – barns bråk og krangling under frilek
Den beste måten å evaluere barnas atferd på er å foreta strukturerte observasjoner og å snakke med barna.
Les mer >>Observasjonsmetoder - barns sosiale ferdigheter
Skjemaet kan gi en god indikasjon på hvordan barnet fungerer i barnegruppen
Les mer >>Kartlegging av barnehagens som organisasjon
Kartlegging av barnehagen danner grunnlaget for utviklingsarbeidet. Sigurd Aukland har utviklet et godt verktøy for dette.
Les mer >>Nytt verktøy: Pedagogisk dokumentasjon
Refleksjon og kritisk tenking rundt egen praksis
Les mer >>Pedagogisk dokumentasjon – Kommunikasjon, språk og tekst
Pedagogisk dokumentasjon - start med hva de voksne gjør! I rammeplanen er det klare krav. Begynn med disse.
Les mer >>