Flere artikler innen Pedagogisk dokumentasjon
Hva er dokumentasjon og når blir den pedagogisk?
Begrepet dokumentasjon viser til noe som har skjedd, noe som er avsluttet. Dokumentasjon er dermed fortidsrettet og «historisk», retrospektiv og statisk.
Les mer >>Observasjon og kjefteprosjektet
Her får vi et innblikk i hvordan Erik Sigsgaard arbeidet med forskningen omkring voksen barn relasjoner
Les mer >>Observasjonsskjema - ressursanalyse
Bruk ressursanalyse til å få en bedre oversikt over det enkelte barns ressurser.
Les mer >>Observasjonsmetoder - barns sosiale ferdigheter
Skjemaet kan gi en god indikasjon på hvordan barnet fungerer i barnegruppen
Les mer >>Pedagogisk dokumentasjon har aldri vært viktigere!
Pedagogisk dokumentasjon er et arbeidsverktøy som kan bidra til at barn får en bedre hverdag i barnehagen.
Les mer >>Observasjonsskjema – barns bråk og krangling under frilek
Den beste måten å evaluere barnas atferd på er å foreta strukturerte observasjoner og å snakke med barna.
Les mer >>Observasjon – løpende protokoll
Dette er kanskje den metoden som er mest benyttet i barnehagen, men den er ikke enkel i bruk.
Les mer >>Å se sammen med barn
Å sette ord på det vi gjør er ikke bare en måte å fortelle andre hva vi har gjort. Det er også en måte å klargjøre egne tanker, og det hjelper oss å forstå.
Les mer >>Observasjonsmetoder - Kontaktbarometer og barnebarometer
Målet med denne metoden er at en skal kartlegge hvilken type kontakt (+ positiv, -negativ eller 0 kontakt) personalet har med det enkelte barn i løpet av f.eks. en uke.
Les mer >>