Glemt passord
Hvem får definere hvem vi er? I barnehagen har voksne en spesiell makt – definisjonsmakt. Det betyr at de gjennom språk, handlinger og holdninger påvirker hvordan barn ser på seg selv og hverandre.
I gjennomsnitt er en kommunal leder i 3,3 møter per dag hvor disse møtene vanligvis varer i 1 time. Med 240 arbeidsdager i året betyr dette at lederen er 48 000 minutter i året i møter!
Anerkjennelse er et aktuelt begrep i mange sammenhenger, og det kan tendere mot en inflasjon i bruk av begrepet. Honneths teori kan være et bidrag til en presisering av hva anerkjennelse er, og hva det skal være godt for.
Begynner i barnehagen. Hvordan kan nyankomne barn få en god tilvenning i barnehagen?
Pedagogisk dokumentasjon er en viktig del av hverdagen for denne barnehagen
Har lederrollen mye til felles med det å være klovn?
Evalueringer viser at likestillingsarbeid er lite prioritert og et krevende område å omsette i praksis.
Vi har kommet et steg videre, ja. Men vi har langt igjen, mener Nina Rossholt. Likestilling er et krevende og utfordrende tema for barnehagen
Da likestillingsprosjektet som tre barnehager i Molde gjennomførte fikk oppslag i lokalavisa, kom det en storm av usaklige kommentarer på nettforumet
Jentene får mere plass og guttene lærer seg og lytte og kommunisere bedre
Utsikten barnehage ville finne ut om de gir like muligheter for jenter og gutter
Gutter blir oftere hjulpet med påkledning, og de får oftere kjeft
Bokanmeldelse av boken "Gi barna 100 muligheter i stedet for 2"
I Barnehagefolk 3/2011 kunne vi lese Tone Digranes’ modige brev til politikerne hvor hun beskrev en tøff barnehagehverdag for både barn og ansatte
Mirsada Blazevic fra Høgskolen i Vestfold har skrevet en tankevekkende bacheloroppgave om likestillingsarbeid i barnehagen.
Likestillingsarbeidet i barnehagene i Kvinesdal viser at det er stor forskjell på hvordan personalet i barnehagen møter gutter og jenter – og mødre og fedre.
Hvordan ivaretas likestllingsarbeidet i barnehagene?
Er det fordi likestilling er et vanskelig tema at det jobbes så lite med dette i barnehagen?
Sluttrapport fra Handlingsplan for likestilling i barnehagene 2004–2007
Nina Rossholt har gjort en studie av litteratur om likestilling i barnehagen.
Følg debatten om boka "Førskolelæreren" og synet på menn i barnehagen her.
Likestilling handler om menneskesyn. Derfor er likestilt pedagogisk praksis en viktig del av Kanvas-barnehagenes tradisjon og fundament.