logo
logo logo
  • Pedagogikk
    • Rammeplan
    • Spes.ped.
    • Teoretikere
    • Omsorg, lek og læring
    • Migped
    • Samspill og kommunikasjon
    • Barns utvikling
  • Ledelse
  • Barn og helse
    • Førstehjelp
    • Smittsomme sykdommer
    • Forebyggende tiltak
    • Skriv til foreldre
    • Andre tilstander
    • Annet helsestoff
    • Smittevern
  • Idebank
    • Kommunikasjon, språk og tekst
    • Kropp, bevegelse og helse
    • Kunst, kultur og kreativitet
    • Natur, miljø og teknikk
    • Etikk, religion og filosofi
    • Nærmiljø og samfunn
    • Antall, rom og form
  • Tema
    • Agenda
    • Barnehagefolk - zoomsamtaler
    • Barnevern
    • Barns medvirkning
    • De minste barna
    • Den viktige leken
    • Følelsesskolen
    • Hjemmebarnehage - intervjuer
    • IKT i barnehagen
    • Juleforberedelser
    • Kunstfag
    • Ledelse
    • Matematikk i barnehagen
    • Matglede i barnehagen
    • Ny i barnehagen
    • Pedagogisk dokumentasjon
    • Personalmøtet
    • Rekruttering
    • Samlingsstund
    • Språk
    • Temaheftene til rammeplanen
  • Verktøy
    • Munch i barnehagen
    • Aktive foreldremøter
    • Personalmøte - Rammeplan - Barns trivsel
    • Personalmøte - Rammeplan - Pedagogisk dokumentasjon
    • Personalmøte - Rammeplan - Barns medvirkning
    • Ulik alder -ulike behov
    • Personalmøte - Rammeplan - Pedagogisk virksomhet
    • Personalmøte - Rammeplan - formål, verdier og syn på barn
    • Mobbing i barnehagen
    • Relasjonsbasert ledelse
    • Velkommen til barnehagen
    • Profesjonelt relasjonsarbeid
    • Følelseskolen
    • Skiaktiviteter
  • Kurs
  • Digital kursbase
  • Podcast
  • Bli medlem
  • Glemt passord

    Bli medlem

Dramatisk møte med kjønn og likestilling

  • Olga Myrvang
  • 03.01.2012

Arbeid med drama kan danne broer mellom barn og voksne og barn imellom

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Les også

Barn tenker annerledes enn oss voksne

Barns sosiale verden er oftest utviklet før de møter mer formelle matematiske problemer.

Nordiske Impulser 2014

Den nødvendige omsorgen

Lederen har ordet!

Hilde ønsker seg en større grunnbemanning og ansatte som gir av seg selv

Skal barnehagekunst kun behage?

Hvis personalets preferanser avgjør utvalg for barns kunsterfaringer, velger vi da kun det som behager?

Bevegelsesglede og motorisk kompetanse

Små barn trenger å øve seg på helt grunnleggende bevegelser, slik som å krabbe, å gå, løpe, hoppe, hinke, slenge og kaste.

Sukkerfrie barnehager

Sunne rolige og harmoniske barn uten sukker?

Artikkelserie: Likestilling

Vil gi barnehagene likestillingshjelp

Evalueringer viser at likestillingsarbeid er lite prioritert og et krevende område å omsette i praksis.

Les mer >>

Likestillingspedagogikk er en utfordring

Vi har kommet et steg videre, ja. Men vi har langt igjen, mener Nina Rossholt. Likestilling er et krevende og utfordrende tema for barnehagen

Les mer >>

Jente og gutt – likeverdige muligheter?

Da likestillingsprosjektet som tre barnehager i Molde gjennomførte fikk oppslag i lokalavisa, kom det en storm av usaklige kommentarer på nettforumet

Les mer >>

Suksess med rene jente- og gutteavdelinger

Jentene får mere plass og guttene lærer seg og lytte og kommunisere bedre

Les mer >>

Lærte mye av likestillingsprosjekt

Utsikten barnehage ville finne ut om de gir like muligheter for jenter og gutter

Les mer >>

Gutter og jenter blir forskjellsbehandlet

Gutter blir oftere hjulpet med påkledning, og de får oftere kjeft

Les mer >>

Øyeåpner om kjønn

Bokanmeldelse av boken "Gi barna 100 muligheter i stedet for 2"

Les mer >>

Det viktigste først

I Barnehagefolk 3/2011 kunne vi lese Tone Digranes’ modige brev til politikerne hvor hun beskrev en tøff barnehagehverdag for både barn og ansatte

Les mer >>

Om likestillingsarbeidet i barnehagen

Mirsada Blazevic fra Høgskolen i Vestfold har skrevet en tankevekkende bacheloroppgave om likestillingsarbeid i barnehagen.

Les mer >>

Personalet i barnehagen snakker mest med gutter

Likestillingsarbeidet i barnehagene i Kvinesdal viser at det er stor forskjell på hvordan personalet i barnehagen møter gutter og jenter – og mødre og fedre.

Les mer >>

Er det jentene som skal endres?

Hvordan ivaretas likestllingsarbeidet i barnehagene?

Les mer >>

Lite fokus på likestilling i barnehager

Er det fordi likestilling er et vanskelig tema at det jobbes så lite med dette i barnehagen?

Les mer >>

På vei mot en likestilt barnehage

Sluttrapport fra Handlingsplan for likestilling i barnehagene 2004–2007

Les mer >>

Tidlig krøkes som likestilt skal bli

Nina Rossholt har gjort en studie av litteratur om likestilling i barnehagen.

Les mer >>

Likestilling i barnehagen – ”hvilket kjønn har førskolelæreren”

Følg debatten om boka "Førskolelæreren" og synet på menn i barnehagen her.

Les mer >>

Bevisst satsing på likestilling

Likestilling handler om menneskesyn. Derfor er likestilt pedagogisk praksis en viktig del av Kanvas-barnehagenes tradisjon og fundament.

Les mer >>

Barnehageforum © 2021