Glemt passord
Under en LØFT- veiledning møtte jeg et menneske som gjorde kraftig inntrykk på meg
Hvilke prinsipper bør barnehagene følge når det gjelder mat og måltider?
Barn kan lære seg en bestemt sosial atferd, men de er ikke sosialt kompetente før de har evne til å forstå andres tanker og følelser, og viser vilje til å handle på en positiv måte, sier professor Hans Vejleskov. Han har skrevet en bok om sosial kognisjon.
Å skape rom hvor barn og voksne føler seg fri til å leke og samspille kan oppleves vanskelig for mange.
I denne artikkelen belyser jeg samlingsstunden i barnehagen fra et annet perspektiv enn det rent pedagogiske.
Det er mange som vil mene noe om barnehagens innhold og arbeidsmåter. Dette krever barnehageledere som er faglig sterke, mener professor Dion Sommer.
Evalueringer viser at likestillingsarbeid er lite prioritert og et krevende område å omsette i praksis.
Vi har kommet et steg videre, ja. Men vi har langt igjen, mener Nina Rossholt. Likestilling er et krevende og utfordrende tema for barnehagen
Da likestillingsprosjektet som tre barnehager i Molde gjennomførte fikk oppslag i lokalavisa, kom det en storm av usaklige kommentarer på nettforumet
Jentene får mere plass og guttene lærer seg og lytte og kommunisere bedre
Utsikten barnehage ville finne ut om de gir like muligheter for jenter og gutter
Gutter blir oftere hjulpet med påkledning, og de får oftere kjeft
Bokanmeldelse av boken "Gi barna 100 muligheter i stedet for 2"
I Barnehagefolk 3/2011 kunne vi lese Tone Digranes’ modige brev til politikerne hvor hun beskrev en tøff barnehagehverdag for både barn og ansatte
Mirsada Blazevic fra Høgskolen i Vestfold har skrevet en tankevekkende bacheloroppgave om likestillingsarbeid i barnehagen.
Likestillingsarbeidet i barnehagene i Kvinesdal viser at det er stor forskjell på hvordan personalet i barnehagen møter gutter og jenter – og mødre og fedre.
Er det fordi likestilling er et vanskelig tema at det jobbes så lite med dette i barnehagen?
Sluttrapport fra Handlingsplan for likestilling i barnehagene 2004–2007
Nina Rossholt har gjort en studie av litteratur om likestilling i barnehagen.
Arbeid med drama kan danne broer mellom barn og voksne og barn imellom
Følg debatten om boka "Førskolelæreren" og synet på menn i barnehagen her.
Likestilling handler om menneskesyn. Derfor er likestilt pedagogisk praksis en viktig del av Kanvas-barnehagenes tradisjon og fundament.