logo
logo logo
  • Pedagogikk
    • Rammeplan
    • Spes.ped.
    • Teoretikere
    • Omsorg, lek og læring
    • Migped
    • Samspill og kommunikasjon
    • Barns utvikling
  • Ledelse
  • Barn og helse
    • Førstehjelp
    • Smittsomme sykdommer
    • Forebyggende tiltak
    • Skriv til foreldre
    • Andre tilstander
    • Annet helsestoff
    • Smittevern
  • Idebank
    • Kommunikasjon, språk og tekst
    • Kropp, bevegelse og helse
    • Kunst, kultur og kreativitet
    • Natur, miljø og teknikk
    • Etikk, religion og filosofi
    • Nærmiljø og samfunn
    • Antall, rom og form
  • Tema
    • Agenda
    • Barnehagefolk - zoomsamtaler
    • Barnevern
    • Barns medvirkning
    • De minste barna
    • Den viktige leken
    • Følelsesskolen
    • Hjemmebarnehage - intervjuer
    • IKT i barnehagen
    • Juleforberedelser
    • Kunstfag
    • Ledelse
    • Matematikk i barnehagen
    • Matglede i barnehagen
    • Ny i barnehagen
    • Pedagogisk dokumentasjon
    • Personalmøtet
    • Rekruttering
    • Samlingsstund
    • Språk
    • Temaheftene til rammeplanen
  • Verktøy
    • Munch i barnehagen
    • Aktive foreldremøter
    • Personalmøte - Rammeplan - Barns trivsel
    • Personalmøte - Rammeplan - Pedagogisk dokumentasjon
    • Personalmøte - Rammeplan - Barns medvirkning
    • Ulik alder -ulike behov
    • Personalmøte - Rammeplan - Pedagogisk virksomhet
    • Personalmøte - Rammeplan - formål, verdier og syn på barn
    • Mobbing i barnehagen
    • Relasjonsbasert ledelse
    • Velkommen til barnehagen
    • Profesjonelt relasjonsarbeid
    • Følelseskolen
    • Skiaktiviteter
  • Kurs
  • Digital kursbase
  • Podcast
  • Bli medlem
  • Glemt passord

    Bli medlem

Kast alle papirene

  • Kathrine Mathilde Fagereng
  • 06.12.2011

Denne artikkelen handler om språkkartlegging av minoritetsspråklige barn.

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Les også

Barnehagens matpolitikk

Kvitt dere med "Grandiosakulturen" og skaff barnehagen en matkultur

– Språkaktiviteter må fenge guttene også

Gutters deltakelse i lesing og andre språkaktiviteter er mindre enn jentenes, viser en studie fra Lesesenteret i Stavanger. Det må barnehagene ta konsekvensene av, mener doktorgradsstipendiat Elisabeth Brekke Stangeland.

Våre saltvannsfisker

Her finner du en oversikt over våre saltvannsfisker.

Økt fokus på læring er feilslått

Dion Sommer har gjennomført nærstudier av forskning på tidlig innsats

Rammeplan i hverdagen: Progresjon i rammeplan

Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materiale og utforming av fysisk miljø. For å få til det må vi ha en fleksibel organisering, vi må delta og reflektere og – ikke minst – vi må ha god tid.

Når familiens ære kommer først

Vi ser bare toppen av isfjellet når det gjelder æreskriminalitet. Barnehagen har en viktig rolle når det gjelder å se barn som er utsatt for vold i familien, sier politioverbetjent Jasmina Holten.

Snakk om bildet 8 - Å få være med

Hvordan kan vi sikre at alle barn har noen å leke med? Dette er et av mange spørsmål som kan gjøre seg gjeldende ved refleksjon rundt disse bildene.

Les mer >>

Barns trivsel og medvirkning i barnehagen

Alt for mange barn trives ikke i barnehagen

Les mer >>

Mobbing i barnehagen (fub)

Et hefte om mobbing utgitt av foreldreutvalget for barnehager

Les mer >>

Sosial utvikling – en oversikt

Hans Vejlskov gir i denne norske oversettelsen et bredt innblikk i vårt syn på sosial utvikling. Den finnes kun på Barnehageforum.

Les mer >>

Barns selvfølelse – og voksnes lederskap

Hvorfor oppstår det så mange konflikter mellom barn og voksne, og barn imellom?

Les mer >>

Den usynlige omsorgen

I denne artikkelen skildrer Merete Mortensen omsorgen mellom de yngste barna i barnehagen.

Les mer >>

Barnehageforum © 2021