
Les også
Sett av rikelig med tid til barnas frie lek
I lekforskningen beskrives lek ofte som en frivillig aktivitet hvor selve aktiviteten er det viktigste. Sånn er det også når man spør barn om hva lek er. Det beskrives gjerne som en selv-kontrollert aktivitet hvor voksne ikke har bestemt hva de skal gjøre. En aktivitet som kjennetegnes av at det som skjer er artig, aktivt, spontant, fritt, ubegrenset, selv-initiert og naturlig.
Les mer >>Kognitive teorier om lek
Til de stadiene for kognitiv utvikling som Piaget beskriver, knytter han også ulike former for lek
Les mer >>Hva er lurt og hva er lov? - (artikkel 1)
- Barnehagebilder og barns medvirkning.
Les mer >>Avvisning er essensielt
Barnehagen er det eneste stedet i verden der alle leker med alle.
Les mer >>Når erfaringene blir forskjellige
Katrine Giæver skriver om hvordan erfaringsbakgrunnen påvirker oss.
Les mer >>Har du tillit?
Har du tillit – ikke til Jens eller Erna – men hos barna du jobber med?
Les mer >>