Les også
Rammeplan i hverdagen: Barns medvirkning
Barnehagen skal ifølge rammeplanen ivareta barns rett til medvirkning, men hva betyr det og hvordan gjør vi det i praksis?
Les mer >>Voksne med god og relevant utdanning
Hva er viktigst for å skape gode barnehager for ettåringer?
Les mer >>Rapport: Barnehagemat
Næring til liv, lek og læring
Les mer >>Et innspill til barnehagenes solidaritetsforståelse
Begrepet ”solidaritet” er listet opp blant mange fine ord i barnehagens formålsparagraf. Men hva betyr det, egentlig?
Les mer >>Sosial kompetanse er mer enn atferd
Barn kan lære seg en bestemt sosial atferd, men de er ikke sosialt kompetente før de har evne til å forstå andres tanker og følelser, og viser vilje til å handle på en positiv måte, sier professor Hans Vejleskov. Han har skrevet en bok om sosial kognisjon.
Les mer >>Piaget mot Vygotskij – Barns private tale
Denne artikkelen tar for seg noen av forskjellene på Piaget og Vygotskys syn på barn
Les mer >>