Glemt passord
Små barn fascineres av tull og tøys. Hva kan vi lære av det? spør Ninni Sandvik.
Hvem får definere hvem vi er? I barnehagen har voksne en spesiell makt – definisjonsmakt. Det betyr at de gjennom språk, handlinger og holdninger påvirker hvordan barn ser på seg selv og hverandre.
Det er mange overganger i barnehagen, og den viktigste er kanskje tilknytningsperioden på begynnelsen av barnehageåret
Hvordan kan barnehagen støtte barn i å bruke språk i ulike aktiviteter?
Mange barnehageansatte bærer på en bekymring for et barn, men utsetter de vanskelige samtalene med barnet og foreldrene. Hvorfor? Og hva kan vi gjøre med det?
Etter å ha drevet et livssynsåpent begravelsesbyrå i flere år, og dermed møtt mange barn som mistet en som sto dem nær, føltes det helt naturlig for barnehagelærer og lærer Åse Gulbrandsen å lage en bok om nettopp dette temaet.
Gjør leken til en kraft i personalets praksis – med foredrag, refleksjonsoppgaver og praktiske verktøy.
Hver dag en musikkdag
Mange barnehager ønsker seg besøk av et musikkorps når det nærmer seg 17. mai. I Etterstad barnehage behøver de ikke tenke på det. De har sitt eget korps!