Dinoideer
Dinosaurer er noe som virkelig kan fasinere barn. Enkelte kan sitte i evigheter og lage lange fortellinger med figurene.
Les mer >>Ski som aktivitet i barnehagen
Tenk deg å høre en gjeng med hylende glade barn ute på ski en klar vinterdag.En gjeng som kommer tilbake til barnehagen med røde roser i kinnene og et stort smil om munnen. Foreldre som henter sine stolte barn, som litt sliten forteller hvordan de mestret å kjøre ned bakken med porter og hopp.
Les mer >>Når leken ikke fungerer
Når leken ikke fungerer er det avgjørende at vi voksne er aktivt til stede i og rundt barnas lek.
Les mer >>Det lekende læringslivet
Det er ikke sikkert at et voksen-perspektiv på hva som er den gode leken er det samme som hva den gode leken er sett fra barnehøyde, og hvordan kan vi ivareta lekens egenverdi dersom leken er gjenstand for pedagogisk nyttetenkning?
Les mer >>«Wow! Her vil jeg leke!»
Alle barn har rett til å leke. De trenger et inspirerende lekemiljø hvor de kan sette i gang, styre og strukturere leken sin selv.
Les mer >>Den sårbare leken
Hvilke dilemmaer står de voksne overfor i møte med ettåringenes lek?
Les mer >>Unna vei, her kommer jeg!
Hypotese: Barnehageansatte og foresatte begrenser barns risikolek, og barnehagehverdagen er voksenstyrt. Har vi kjørt oss fast i risikolekens paradoks?
Les mer >>Et godt lekeklima forebygger mobbing
Men alt for ofte tar de voksne leken for gitt og lar barna klare seg selv.
Les mer >>Det utviklingspsykologiske perspektivet på lek
Det utviklingspsykologiske perspektivet bygger på de siste tiårenes spedbarnsforskning, som klart viser at mennesket er født til å samspille, og at leken er en veldig viktig måte å samspille på.
Les mer >>





