

Flere artikler innen Den viktige leken
Lek – som jakt på passe store overraskelser
Lek er avhengig av vår kunnskap. Når vi leker undersøker vi det grenseland som ligger akkurat på kanten av vår allerede eksisterende kunnskap.
Les mer >>Bilen prioriteres foran barnas lekeareal
Utearealet i barnehagen blir redusert samtidig som arealet til parkering forblir uendret
Les mer >>Barnehagens betydning for små barns lek og lekende samvær
Ellen Os skriver om barns lek og lekende samvær og den voksnes rolle.
Les mer >>Det kommunikasjonsteoretiske perspektivet på lek
Innenfor det kommunikasjonsteoretiske perspektivet er forskerne interessert i hvordan leken kommuniseres, spesielt på metanivå.
Les mer >>Sandkassa: Idyll og maktmisbruk
Mange ettåringer tilbringer store deler av utetiden sin i sandkassa. Men hva skjer egentlig der, og er de der frivillig?
Les mer >>Kommoder med lekelyst
Synes dere av og til at lekemateriellet spres for alle vinder før barna rekker å skape lek som får vare en stund? Da kan en god lekekommode være tingen.
Les mer >>Leken fødes på stellebordet
For at leken skal utvikles må vi leke med barna, lære dem å forstå lekesignalene og å skille «på liksom» fra «på ordentlig»
Les mer >>Digitalt barneblikk på naturen
Hvordan kan digitale verktøy brukes som en ressurs i uterommet? Et prosjekt i Ila barnehage gav mange gode erfaringer – og to digitale barnehagepriser!
Les mer >>Samspill for lek og læring
Går det an å skape en pedagogikk der lek og læring integreres?
Les mer >>