
Flere artikler innen Den viktige leken
«Wow! Her vil jeg leke!»
Alle barn har rett til å leke. De trenger et inspirerende lekemiljø hvor de kan sette i gang, styre og strukturere leken sin selv.
Les mer >>Barnehager laget lekutstilling
Seks barnehager i Ålesund hadde stor suksess da de laget aktiv lekutstilling.
Les mer >>Barnehagens betydning for små barns lek og lekende samvær
Ellen Os skriver om barns lek og lekende samvær og den voksnes rolle.
Les mer >>Et godt lekeklima forebygger mobbing
Men alt for ofte tar de voksne leken for gitt og lar barna klare seg selv.
Les mer >>Leken fødes på stellebordet
For at leken skal utvikles må vi leke med barna, lære dem å forstå lekesignalene og å skille «på liksom» fra «på ordentlig»
Les mer >>Sånn snakker ekspertene om lek
Hvordan snakker dere om leken i barnehagen?
Les mer >>Det nevroaffektive perspektivet på lek
Nevroaffektiv betyr å koble hjernens modningsprosess sammen med følelser.
Les mer >>Utfordrer synet på lek
Er lek blitt redusert til et pedagogisk redskap for barns læring?
Les mer >>Det er ikke lek alt som gir læring
Lek og læring brukes om hverandre som om de var to sider av samme sak. Det er de ikke. Læring er alltid til stede i leken, men leken er slett ikke alltid til stede i læringen, slik noen vil ha det til. Spørsmålet er hva vi verdsetter mest.
Les mer >>