Fargerik, frisk og veldig sunn mat!

FAKTA Geitmyra matkultursenter for barn har utviklet kurset ”Barn kan! Bedre mat i barnehagen – sammen med barna.” Til kurset er det utviklet et hefte med tips og ideer til inspirasjon for dere som arbeider med barn. Med tillatelse fra Geitmyra vil vi framover presentere innhold fra heftet. Kurset kan bestilles ved å følge denne linken.
Dette er bare et forslag til ingredienser, bruk de grønnsakene dere har og eksperimenter litt.

FRAMGANGSMÅTE

 

ingredienser til 16 barn og 4 voksne
5 gulrøtter
2 rødkål
5 epler
4 ss presset sitronsaft
Finn fram en bolle til grønnsakene og eplene. Skyll alle grønnsakene. Skrell og riv gulrøttene. Del rødkålen i fire, fjern den grove stilken og kutt kålen i tynne strimler. Del eplene i !re og fjern kjernehuset. Del eplet i små terninger. Ha alle ingrediensene i samme bolle. Press over sitronsaft.

 

TIPS OG MEDVIRKNING FRA BARNA 

 

  • La barna skrelle og raspe gulrøttene, kutte rødkålen og dele eplene i terninger.
  • Fortell barna hvor grønnsakene og eplene gror. 

 

GRØNNSAKSSTAVER

Her er det kun fantasien som setter grenser. Hvis dere ikke skal lage varmmat
en dag så er dette er godt og sunt alternativ. Bruk det dere har i kjøleskapet eller
oppfordre foreldrene til å ha med grønnsaker i matpakken.

FRAMGANGSMÅTE

ingredienser Gulrøtter
Agurk
Selleristang
Kålrot
Bruk helst økologiske grønnsaker. Skyll og skjær grønnsakene i staver og server det på et stort fat så barna får se alle grønnsakene.

TIPS OG MEDVIRKNING FRA BARNA

 

  • La barna skrelle, dele og kutte grønnsakene.
  • Snakk om de forskjellige grønnsakene med barna, og fortell hvor de vokser